Šílený klaun David Lynch si vyměřil hudební čas

Paříž – Americký režisér David Lynch v pondělí 7. listopadu představil svoje první hudební album Crazy Clown Time, natočené ve spolupráci s francouzskou společností Pias Recording France. Nové album spadá do žánru rockové a elektronické hudby zcela v tajemném stylu Lynchových filmů, kterými se proslavil, např. Mulholland Drive, Lost Highway nebo Twin Peaks. Crazy Clown Time je Lynchova autorská práce. Písně napsal, hrál na kytaru a nazpíval.

„Nerozhodl jsem se natočit album, prostě to přišlo,“ prohlásil nedávno Lynch pro časopis Les Inrockuptibles. „V 90. letech jsem si doma udělal nahrávací studio, abych mohl experimentovat se zvukem. Někdy tam přicházeli pracovat umělci. Jednoho dne tam natočila jedna mladá žena taneční píseň. Ten nápad mě zaujal,“ vysvětlil Lynch.

Lynchův hlas v albu připomíná některé tituly amerického punk rockového zpěváka Iggyho Popa a většinou je upravený v počítači. Styl a technika písní se velmi podobají jeho filmové práci. „Myslím, že můj styl je experimentování. Hudba mi k tomu dnes nabízí dobrou příležitost. Je to zvláštní vývoj mého života, ale nyní mě prostě baví dělat hudbu,“ říká Lynch.

Na konci roku 2010 zveřejnil dva tituly Good Day Today a I know, který si získal velmi vřelé ohlasy. Nezávislá společnost Pias se pak zajímala o další Lynchovy písně, a tak vzniklo album.

Lynchovo zapálení pro hudbu hrálo v jeho filmech vždy důležitou roli. Od jeho prvního dlouhometrážního filmu Mazací hlava z roku 1977, kde se objevila píseň, kterou napsal ve spolupráci s Peterem Iversem, až po Inland Empire z roku 2006, pro který vytvořil hned několik titulů. Často také spolupracoval s hudebníky, jako byl skladatel Angelo Badalamenti ve filmu Twin Peaks nebo polský pianista Marek Zebrowski v Inland Empire. Před čtyřmi lety vytvořil vlastní hudební společnost David Lynch Music Company.

„Hudební talent určitě má, a i když na té desce není nic interpretačně virtuózního – nemá nějaký výrazný hlas, většinou ho spíš upravuje v počítači, aby zněl zajímavěji –, tak deska je určitě zajímavá dráždivou náladou a celkovým pojetím, myšlenkou, skladbami,“ zhodnotil dílo pro Český rozhlas hudební publicista Tomáš Polívka.