Hvězda z MET Sondra Radvanovská okouzlila Čechy

Praha - Americká operní hvězda, sólistka prestižní newyorské Metropolitní opery (Met) Sondra Radvanovská dnes večer poprvé zazpívala v pražském Obecním domě. Jedna z nejuznávanějších verdiovských sopranistek vystoupila se svým stěžejním italským repertoárem. Přednesla árie z Verdiho Dona Carlose, Trubadúra či Sicilských nešporů i z opery Adriana Lecouvreur od Franceska Ciley. Hudební kritici odhadují, že dnešní recitál se může zařadit mezi významné události této koncertní sezony.

V duetu z Belliniho opery Norma ji doplnila mezzosopranistka Barbora Polášková, která patří k nejvýraznějším českým talentům nově nastupující pěvecké generace. Pěvce doprovodil Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, který dirigoval Ital Francesco La Vecchia.

Vystoupení v České republice je pro pěvkyni osobně mimořádné vzhledem k tomu, že se vrátila do země, z níž pocházejí její otec a babička, kteří emigrovali do Ameriky z bývalého Československa. Dvaačtyřicetiletá Radvanovská se proto chce příští rok ještě vrátit a pátrat po své rodině.

Rodačka z Chicaga začínala v Met v polovině 90. let, kdy se dostala po konkurzu do Lindemannova programu pro mladé zpěváky. Po úspěšném debutu v Rigolettovi jako hraběnka Ceprano, následovaly další nabídky na zajímavé role. K jejím nejznámějším patří Verdiho Leonora, kterou ztvárnila více než stopadesátkrát na mnoha operních scénách. Jejím vzorem je sopranistka Maria Callasová, s níž cítí spřízněnost v repertoáru a obdivuje odvahu podřídit krásu tónu potřebným emocím, dramatu i textu. Letos v dubnu ji mohli fanoušci v této roli vidět v přímém přenosu Trubadúra z Met do kinosálů po celém světě.

Sondra Radvanovská
Sondra Radvanovská

Radvanovská byla původně školena jako mezzosopranistka, pak přešla do oboru koloraturní soprán, dnes svůj hlas označuje jako lyrický soprán spinto i jako dramatický koloraturní soprán, podle toho, jaký repertoár zpívá.

Ze všech rolí nejvíc miluje Rusalku od Antonína Dvořáka, kterou měla příležitost zpívat ve Španělsku pod vedením českého dirigenta Jiřího Kouta. Ztvárnila ale také na své domovské scéně roli Cizí kněžny. „Sním o Čajkovského Pikové dámě, to je vysněná role, kterou jsem dosud nedělala, Její pastorkyni, která brzy přijde, a Kátě Kabanové,“ řekla v pondělním rozhovoru ČTK. Po pražském koncertě ji čeká ve Španělsku pěvecky náročná titulní role Normy. Velmi ji těší i role Aidy, a to díky její výraznosti. Vybírá si totiž ráda silné charakterové role, které se vyvíjejí.