Na Malé Straně připomínají Jiřího Trnku

Praha - Galerie Josefa Kalouska na Hradčanském náměstí si nejnovější výstavou připomíná dílo slavného malostranského obyvatele, malíře a ilustrátora Jiřího Trnky. Ikonu českého animovaného filmu na výstavě prezentují jeho kresby, malby, ilustrované knihy i plakáty. Zájemci si je budou moci přijít prohlédnout do 8. prosince.

V nevelkých prostorách galerie na návštěvníky čeká několik desítek exponátů. Kromě originálních kreseb a olejomaleb, zde lze nalézt i plakáty a pohlednice s Trnkovými motivy. Připravena je také projekce animovaného filmu Špalíček (1947), který byl autorovým prvním dlouhometrážním filmovým dílem.

„Výstava je vlastně věnována celému rodu Trnků. Kromě Jiřího Trnky jsou zde prezentovány například i práce jeho dcery Kláry Trnkové, která je akademickou malířkou,“ řekla kurátorka výstavy Světlana Kalousková.

Výstava Jiří Trnka a Malá Strana je součástí cyklu Malostranská setkávaní, v jehož rámci galerie v uplynulých letech představila například tvorbu výtvarníka Jiřího Anderleho či grafika Karla Chaby. „Cyklem chceme upozornit na významné obyvatele Malé Strany, která je nejen malebným místem, ale i tmelem, který místní lidi spojuje,“ dodala Kalousková. Cílem současné expozice je podle ní také upozornit na blížící se 100. výročí Trnkova narození, které připadá na 24. února 2012.

Jiří Trnka (1912 - 1969), který si u zahraničních kritiků vysloužil přezdívku „Walt Disney Východu“, byl všestranným výtvarným umělcem. Vynikal nejen jako malíř, ale také jako loutkář, scénograf a tvůrce animovaných filmů. Zřejmě největší popularitu mu přinesly ilustrace dětských knih. Tvář dal Broučkům Jana Karafiáta, ilustroval Hrubínův Špalíček veršů a pohádek, Pohádky tisíce a jedné noci nebo Míšu Kuličku. Celkem spolupracoval na 60 knihách.

Neméně populární byla ovšem i jeho filmová tvorba. Spolu s Hermínou Týrlovou a Karlem Zemanem stál u zrodu studia Bratři v triku. Hned jeden z prvních filmů studia - Zvířátka a Petrovští - vynesl Trnkovi v roce 1946 hlavní cenu na festivalu v Cannes. Krátce poté Trnka založil ještě své vlastní studio, kde působil i režisér a výtvarník Břetislav Pojar, další legenda českého animovaného filmu. Ve studiu Jiřího Trnky v 50. letech vznikla řada úspěšných titulů jako Bajaja, Staré pověsti české, Sen noci svatojánské či snímek o totalitě Ruka (1965).