Svět českých TV seriálů podle Tomáše Baldýnského

Praha – Nejvýznamnější letošní mezinárodní ceny Emmy v kategoriích nejlepší dramatický a komediální seriál v minulých dnech udělila Mezinárodní akademie televizních umění dílům Mad Men a Taková moderní rodinka. Mad Men z produkce televize ABC, brilantní portrét reklamní agentury v 60. letech, která už přestává zajímat veřejnost i kritiku, dokázal získat prestižní cenu za nejlepší dramatický seriál počtvrté za sebou. Satirický sitcom Taková moderní rodinka popisující každodenní život jedné „moderní“ americké rodiny získala cenu pro nejlepší komediální seriál podruhé a navíc uspěla v kategoriích pro nejlepšího herce i herečku (Julie Bowenová a Ty Burrell) ve vedlejších rolích a nejlepší scénář a nejlepší režie mezi komediálními seriály.

Nad trendy v tvorbě televizních seriálů i nad tím, proč v současné době nejsou české seriály v kláních o prestižní ceny zastoupeny, se ve studiu ČT24 zamýšlel filmový publicista, novinář, producent a scenárista Tomáš Baldýnský.

„Světová seriálová tvorba je u nás méně známá než ta americká. K nám se seriály dostávají až poté, co se proslaví v Americe nebo tam z něho udělají remake. Myslím si, že teoreticky je možné, aby nějaký český seriál získal Emmy. Jak známo, ceny na festivalech někdy získávají úplně otřesné a nesmyslné věci jenom proto, že byly ve správný čas na správném místě. Otázka je, jestli na to tady máme materiál, lépe řečeno, jestli můžeme vyhrát Emmy a ještě být na to pyšní. Když se totiž díváte na ty nominované, vidíte, že jsou i kategorie, které by nebyly mimo naše finanční možnosti. Je tam například japonský film, který vypadá, jako by ho natočila československá televize v 80. letech, podle scénáře Jiřího Hubače. Nicméně podle všech recenzí je to ale velmi silný příběh, který je výborně zahraný, jakž takž natočený, jakž takž realizovaný, a přesto se to dostane až do finále. To znamená, že to není nic, co bychom nemohli udělat, otázka je, jestli bychom něco takového uměli. Materiálu k tomu, aby se odtud nějaké naše téma dostalo do zahraničí a bylo tam pochopeno, ale tolik není,“ tvrdil v rozhovoru Baldýnský.

Podle něho to, že české televize nejsou momentálně schopny cokoli konkurenceschopného nabídnout, má několik příčin. Prvotní problém vidí Baldýnský v horních rozhodovacích patrech. „Všechny televizní společnosti v téhle zemi akcentují možnost vyrábět si seriál samy. Tím pádem tolik neosloví malé nezávislé produkce. Takže zde není podhoubí. Existuje opravdu málo firem, které mají know-how a jsou schopny si ho zlepšovat. Protože, upřímně řečeno, seriál se nenaučíte dělat, když vyrobíte jeden. My vlastně potřebujeme ještě dlouho, dlouho točit seriály, abychom se zase dostali tam, kde jsme vlastně byli. Protože ty starší české seriály byly ve své době konkurenceschopné, nechci je přeceňovat, ale dnes se přeci jenom snáze reprízují, protože jsou lepší, než jaké vyrobily všechny přítomné televize v devadesátých letech.“

Mad Men
Mad Men

Dalším problémem je pak podle Baldýnského úvah nedostatek tvůrců, kteří by se chtěli soustředit na výrobu televizních seriálů. „My u nás nemáme tvůrce, autory, kteří by toužili dělat televizní seriály. Většinou, když už máme nějaké profesionály v seriálové branži, tak jsou to buď lidé odjinud – české seriály jsou plné bývalých novinářů, učitelů –, nebo jsou to lidi, kteří vystudovali FAMU, ale seriály dělat nechtějí, protože jsou pro ně jakýsi póvl a oni chtějí dělat filmy. Seriály jsou jim dobré jen proto, aby si vydělali peníze,“ poznamenal spoluautor například sitcomu Comeback či první řady seriálu Ulice.

Taková moderní rodinka
Taková moderní rodinka

Nepřehlédnutelným handicapem pro české tvůrce je samozřejmě i nedostatek financí. „Pro naše současné realizační týmy je vrcholem umění slušně natočit automobilovou nehodu. I když jsou zde profese, které by to díky zahraničním filmům, na kterých spolupracovaly, dokázaly, nejsou na to peníze. V českých seriálech jsme rádi, když natočíme jízdu autem, když vůbec můžeme vyjít ven z ateliéru, nadýchnout se čerstvého vzduchu a vidět opravdové stromy. Všechny realizační týmy s tím musí bojovat, možná se časem dostaneme dál, ale momentálně to nevidím,“ uzavřel rozhovor nad budoucností českých televizních seriálů Tomáš Baldýnský.