Marek Ther chce zachránit sudetoněmecký dialekt

Praha - Zejména odvahu překonávat společenská tabu a předsudky ocenila porota Ceny Jindřicha Chalupeckého na tvorbě letošního laureáta. Videoartový umělec Marek Ther se často dotýká tabuizovaných témat, a jeho práce jsou proto mnohdy vnímány jako kontroverzní a provokativní. To platí i o jeho vítězném videu zpracovávajícím sexuální násilí na dětech v oblasti bývalých Sudet.

„Snažím se to divákům nějak zprostředkovat, aby rozuměli. Samozřejmě někdy se to nemusí povést, někdo to třeba špatně pochopí, ale nechávám to otevřenější, aby si našli nějakou cestu,“ poznamenal Ther v pořadu Před půlnocí ke své videoartové tvorbě. Zabrousí v ní často do oblastí, na něž jsou mnozí citliví – ke queer tematice nebo, jako ve svých posledních počinech, k osudu sudetských Němců, k němuž má blízko díky historii rodiny svého otce.

Způsob, jakým sudetoněmecké téma ve spojení se sexuální agresí vůči dětem zpracoval ve videu pro finále Chalupeckého ceny 2011, oslovilo pozitivně odbornou porotu, která se na vítězi jednomyslně shodla, méně jednoznačně kladně už ho přijala laická veřejnost. Kvůli videu Das wandernde Sterlein (Putující hvězdička) prý dokonce jeden z návštěvníků na Centrum současného umění DOX, kde je Therův počin vystaven, podal trestní oznámení kvůli šíření pornografie.

„Nemyslím, že by bylo až tak šokující,“ namítá Ther. Svými pracemi se snaží vyprávět příběhy – posun k narativnější formě, bližší filmu, je také důvod, proč opustil malbu, kterou původně studoval. Příběh Putující hvězdičky si vymyslel, ale při natáčení v bývalých Sudetech se od místní pamětnice, Němky, jež příběh ve videu vypráví, dozvěděl, že se skutečně stal.

Téma sudetských Němců se objevuje i ve dvou videích – Pflaumen a Bei dem…, které v rámci prezentace nominovaných na Chalupeckého cenu promítal v severočeských Kytlicích. „Byl jsem příjemně překvapený, jak se místní zajímají o historii,“ poznamenal k této své zkušenosti Ther. Překvapil ho i poměrně velký zájem o projekci, přestože většina z účastníků o existenci Ceny Jindřicha Chalupeckého, udělované výtvarným umělcům do 35 let, nejspíš netušila.

Sudetoněmecké téma se Ther nechystá ještě opustit. „Chtěl bych kulturu, která vymírá, ten mrtvý dialekt, nadále používat,“ vysvětlil. Sudetská němčina, která je jediným jazykem třeba Putující hvězdičky, tak zazní i v připravovaném videu pro listopadovou výstavu v pražské Galerii Václava Špály.

„Příběh se bude odehrávat na konci 20. nebo 30. let, ještě nevím, a bude o vztahu dcery s matkou,“ prozradil umělec. Stopáž jeho příštího počinu bude zas o něco delší než předcházejících videí  – zhruba padesátiminutová. „A pak bych zkusil nějaký celovečerák,“ plánuje Ther.