Honeggerova symfonie nadchla Obecní dům

Praha – V Česku zazněla po dlouhé době první symfonie švýcarského skladatele Arthura Honeggera z konce 20. let minulého století. Provedení Symfonického orchestru hlavního města Prahy sledovaly přímo v sále Obecního domu dcera a vnučka autora. Pražskou verzi FOKu dirigoval Arturo Tamayo, který publikum nadchl zvýrazněnou dynamikou, orchestr pak nasazením.

Švýcarský hudební skladatel Arthur Honegger se narodil ve Francii a velkou část života prožil v Paříži. Byl členem Pařížské šestky. Jeho nejhranějším dílem je nejspíš orchestrální skladba Pacific 231, která imituje zvuk parní lokomotivy. První symfonie, která zazněla v pražském Obecním domě, tvoří protiklad k jeho pozdější hudbě, která ho proslavila po celém světě.

Skladatel se v ní často přikláněl k názoru, že hudba by měla mít program a něco vyprávět, k něčemu se vyjadřovat. „Jelikož to bylo ještě před válkou, necítil potřebu dávat symfonii nějaký nehudební obsah. To začal dělat až po válce, u pozdějších symfonií,“ podotkla jeho dcera Pascale Honeggerová. Arturo Tamayo podle ní symfonii uchopil s velkou vitalitou. „Je to opravdu výjimečné, jsem za to moc ráda. Sál má navíc skvělý zvuk,“ doplnila.

Provedení nadchlo i Honeggerovu vnučku Maud Czerwin. „Publikum tady vnímá dědečkovu skladbu jiným způsobem, ve Francii je až příliš známá. Pro zdejší publikum je to něco nového a je to vidět, cítit, ten zájem i ty emoce,“ řekla. Nové byly pro publikum i další skladby programu, na kterém se objevili i Boulez a Messiaen, tedy klasici soudobé hudby, která podobně jako Honegger v Praze často nezní.