Česká loutka jako výtvarný fenomén

Praha – Kniha autorů Marie Jiráskové a Pavla Jiráska Loutka a moderna s předlouhým podtitulem – vizualita českého loutkového rodinného divadla, spolkového divadla a uměleckých scén v první polovině 20. století jako osobitý odraz avantgardních a modernistických snah českých výtvarných umělců – je pohledem scénografa na padesátiletý vývoj loutkářské scénografie v době, kdy u nás došlo k mimořádnému rozkvětu tohoto umění. Obsáhlou knihu, kterou je možno označit za ojedinělý nakladatelský počin, vydalo Arbor vitae.

Publikace sleduje sepětí předních českých výtvarníků nejrůznějších stylů a směrů, návrhářů, řezbářů, malířů a scénografů, s vývojem evropského umění. Jsou zde podchyceny proměny loutkového jeviště od historismu, secesních a symbolických snah přes impresionistické a expresionistické výboje, kubismus či architektonické art deco až po tvarově fundamentální barevně rozjásaný funkcionalismus či nablýskanou revuální stylizaci.

„Kniha nahlíží na loutkovou kulturu úplně jiným pohledem,“ upozorňuje spoluautor Pavel Jirásek. „Moje idea byla, aby fotografie loutek byly naprosto realistické, bez jakéhokoli divadelního kontextu, bez aranžování, aby každá loutka vyzněla vlastně jako socha,“ doplnila autorka Marie Jirásková. 

Video Reportáž Ivy Němcové
video

Reportáž Ivy Němcové

„Při listování knihou, nad jmény jako Svolinský, Sucharda nebo Váchal, si uvědomíme, že si jakoby od vysokého umění odskakovali k loutkám. V jednu dobu všechny tyto umělce loutka natolik zaujala, že začali vyrábět loutky, kulisy a psali loutkové hry,“ řekla nad publikací kurátorka Karolína Truhlářová. 

Nedílnou součástí knihy je 750 obrazových dokumentů, zahrnujících dobové snímky loutkových představení, scénické, kostýmní a loutkové návrhy, fotografie loutek, plakáty, programy, ilustrace, ex libris, karikatury i celý vizuální styl loutkářských časopisů a zejména kolekci nových barevných fotografií, která představuje unikáty z nejvýznamnějších českých veřejných a soukromých sbírek loutkářských památek. Kniha se tak stává přehledným a systematickým průvodcem loutkářskou scénografií první poloviny 20. století.