Novoroční koncerty v Brně především bavily

Brno – V naplnění přísloví „jak na Nový rok, tak po celý rok“ doufají možná dva brněnské hudební ansámbly, které měly 1. ledna na programu tradiční novoroční koncerty. Jedinečný hudební zážitek plný kosmopolitní atmosféry slibovalo Moravské klavírní trio na benefičním vystoupení, který se letos konal potřinácté v brněnském Besedním domě. Hostem programu byla japonská mezzosopranistka Miki Isochi. Filharmonie Brno si na večer, navazující na novoroční koncerty, přizvala trio Georga Breinschmida s příběhem Kdo je Ivica Strauss o fiktivním bratrovi slavnějšího Johanna.

Moravské klavírní trio je mimo jiné držitelem rekordu v rychlém hraní, který vytvořilo v roce 2007 zahráním virtuózní předehry ke Glinkově opeře Ruslan a Ludmila. Příznivci ansámblu vědí, že jeho členové přijdou pokaždé s něčím novým a zvláštním. Očekávání splnili i při novoročním koncertě.

„Máme velmi široký záběr v oblasti transkripcí, takže si často a rádi upravujeme ve vlastní režii známá díla klasické hudby,“ upozornil houslista Jiří Jahoda. V Besedním domě si obecenstvo mohlo vychutnat operní díla Mozarta, Pucciniho, Rossiniho nebo Bizeta. Na pódium si trio přizvalo japonskou mezzosopranistku a sólistku tokijské Nikikai opery Miki Isochi. V jejím podání zazněla vášnivá Carmen nebo lstivá Isabella z Italky v Alžíru. Spolu s Isochi se árií ujali i sopranistka Iveta Jiříková a basbarytonista Jiří M. Procházka.

Novoroční koncert Moravského klavírního tria nesl přívlastek benefiční – stokoruna z každé vstupenky bude věnována Sdružení pěstounských rodin. „Půjde na odlehčení péče pro pěstounské rodiny, které se starají o děti, některé i s handicapem,“ vysvětlil Jahoda.

Svůj novoroční koncert ozvláštnila i Filharmonie Brno. „Vytvoření novoročního programu je vždycky tak trochu výzva. Když chcete přinést něco nového, musíte pátrat, vytvářet zajímavé kombinace. A když jsem potkal Breinschmidovo trio, dostal jsem nápad včlenit jej do našeho koncertu a předvést show založenou na velmi nekonvenční kombinaci kabaretu a hudby,“ vysvětlil šéfdirigent brněnské filharmonie Aleksandar Marković.

Vídeňský kontrabasista Georg Breinschmid, akordeonista Tommaso Huber a houslista Sebastian Gürtler diváky přesvědčovali, že za proslulými valčíky Johanna Strausse stojí jeho mladší bratr Ivica. „Psal absolutně geniální kompozice, ale byly zčásti tak geniální a zčásti tak podivné, že se s tím jeho rodina nedokázala vyrovnat, takže ho poslala pryč, do Černé Hory,“ tvrdí Breinschmid o trochu cimrmanovské postavě. Ivica si prý liboval v disonancích a falešných tónech, které uším tehdejší společnosti moc nelahodily. To se nedá říct o norovorčním programu Filharmonie Brno, mix klasické hudby a jazzu i mystifikace o Straussovi posluchače v Janáčkově divadle bavil.