West Side Story se odehraje i v českých kinech

Praha – Jedni si říkají Tryskáči a hlásí se k nim bílí Američané židovského, italského a polského původu. Druzí se nazývají Žraloci a tvoří je mladí Portoričané. Dva newyorské gangy, nesmiřitelná nenávist a milenci, jejichž tragická smrt nakonec přináší smíření - slavný muzikál West Side Story, příběh Romea a Julie Ameriky 50. let, zahájí v lednu filmový Projekt 100.

„Je to absolutní klasika top filmů, a přitom u nás nikdy nebyl uveden v kinech,“ vysvětlil dramaturg Jan Jílek, proč padla v letošním ročníku volba na filmový muzikál z roku 1961. Projekt 100 nabízí kolekci klasických filmů v digitální podobě, nově uvede do distribuce pouze čtyři filmy, a to od ledna do července.

Muzikál, který v roce 1957 oslnil Broadway, vychází ze Shakespearova drmatu Romeo a Julie, nesnášenlivost, která proti sobě žene dva rody, aktualizovali ale tvůrci v souladu s problémy Spojených států konce 50. let. Do příběhu nešťastných milenců se tak promítají obecnější problémy s přistěhovalectvím a soužitím národnostních menšin. Roli Monteků a Kapuletů přebírají dva pouliční newyorské gangy – Tryskáči a Žraloci.

První impuls k přepisu Romea a Julie do muzikálové podoby se datuje už do roku 1949, kdy režisér Jerome Robbins oslovil Leonarda Bernsteina a scenáristu Arthura Laurentse. Už tehdy mělo jít o soudobou aktulizaci, ovšem v podstatně jiné podobě: Robbins navrhoval, aby hlavní hrdinka byla Židovka, která přežila holocaust a imigrovala do Spojených států, kde se zamilovala do římského katolíka. Konflikt, jenž měl poukazovat na katolický antisemitismus, se měl odbývat v období Velikonoc, a to na newyorské East Side – odtud také původní název East Side Story.

Vlivem okolnosí tehdy ale k realizaci muzikálu nedošlo a tvůrci se k původnímu záměru vrátili až asi o pět let později. To už ve Spojených státech panovalo také jiné společenké a politické klima a tematická volba proto padla na pouliční gangy a rasovou nesnášenlivost. Na projektu se vedle režiséra Robbinse znovu sešli i Leonard Bernstein, autor písňových textů Stephen Sondheim, pro nějž byl tento projekt broadwayským debutem, a autor libretta Arthur Laurents.

Filmová verze muzikálu začala vznikat o tři roky později. Většina hlavních představitelů broadwayské inscenace byla v době natáčení už „příliš stará“ a o hlavní role se rozpoutal nový boj. Kandidáty na roli Tonyho byli napříkladElvis Presley, Warren Beatty, Burt Reynolds či Anthony Perkins. Roli nakonec získal někdejší dětský herec Richard Beymer (zpěv Jimmy Bryant). Natalie Woodová nebyla na roli Marie nijak žhavou kandidátkou, ale uspěla paradoxně tím, že přišla na konkurs jako doprovod svého tehdejšího přítele Warrena Beattyho. On roli nezískal, ona ano (její part nazpívala Marni Nixonová).

Film měl původně režírovat Jerome Robbins, producenti se ovšem báli, že má v oblasti celovečerního filmu mizivé zkušenosti, a přivedli proto Roberta Wise, který se měl postarat o všechny hrané scény. Robbins režíroval taneční čísla, jeho perfekcionismus ale způsobil, že se natáčení podstatně protahovalo a prodražovalo, takže ho producent Walter Mirisch z filmu nakonec vyhodil. Robbins v té době dokončil čtyři muzikálová čísla – Prolog, Cool, I Feel Pretty a America– a film za něj dokončil jeho asistent. Robert Wise se s ním přesto rozdělil o režisérský kredit.

Snímek měl premiéru 18. října 1961. Stal se druhým nejúspěšnější filmem roku a získal celkem 11 Oscarů. Deset v řádných kategoriích a zvláštního Oscara za choreografii pro Jeroma Robbinse. Zlaté sošky získal i díky tomu, že představoval mezník ve vývoji žánru muzikálu. Byl prvním filmem, který přinesl na plátno téma pouličních gangů. Navíc na rozdíl od dosavadní praxe, když se muzikály točily téměř výhradně v ateliérech, bylo West Side Story natáčeno i v exteriérech, zejména na místě, kde dnes stojí Lincolnovo centrum.

„Romea a Julii jsem viděla v nespočetných verzích ve filmu i na divadle, dodnes si ale pamatuji, jak mě zasáhla Robbinsona choreografie, ta zvláštní směs baletu, akrobacie a jazzu, a jak mě dojaly úžasné melodie – Tonight, America, I Feel Pretty… Vzpomínka na West Side Story je pro mě vzpomínkou na energii, vzrušení a podívanou, jakých jsem na plátně viděla jen málo,“ uvedla k známému americkému muzikálu Iva Hejlíčková, filmová publicistka a programová ředitelka AČFK, která je pořadatelem Projektu 100.

Reportáž Ivy Němcové a Pavly Sedliské (zdroj: ČT24)

West Side Story se v jeho rámci představí v tuzemských kinech od 12. ledna, program bude pokračovat v březnu Bohémským životem Aki Kaurismäkiho, v květnu Trainspottingem Dannyho Boylea a zakončí jej v červenci české Sedmikrásky. Všechny snímky budou promítány v digitální podobě.