Perpetuum mobile Moniky Fryčové

Praha/Reykjavík – Čeští umělci se letos často úspěšně prezentovali v cizině. Jako první Češka měla samostatnou výstavu na Islandu performerka Monika Fryčová, jež se zaměřuje na audiovizuální projekty. Na výstavě s názvem Perpetuum mobile představila v Reykjavíku například svůj trabant-limuzínu.

Monika Fryčová je autorkou několika audiovizuálních projektů, v nichž se její poezie, zvuk, video i fotografie vzájemně potýkají, a tím splétají složitou síť významů. Měla již několik samostatných i kolektivních instalací, výstav a kolaborací s různými umělci. Tím nejzásadnějším v její tvorbě jsou odvážné performance, v nichž se projevuje coby experimentátorka, která se nebojí práce s jakýmkoli médiem, mystifikací ani nejistoty, kterou tato tvorba u veřejnosti vyvolává.

„Využívám všechny prostředky, ke kterým mám přístup. Nemám oblíbené médium. Jedním z nejsilnějších je pro mě ale hudba - navodí atmosféru a pak se to dá rozpracovat dál. Je to taková dlouhá osamocená, zajímavá, dobrodružná cesta,“ popisuje Fryčová. „Nebaví mě prezentovat to pro jedno publikum, které je naučené tomu jazyku rozumět. Proto je dobré jet třeba na periferii, kde nikdo neví o konceptuálním umění vůbec nic. Ty proměníš to místo a to místo pomění tebe, přeneseš energii někam dál,“ doplňuje Fryčová s tím, že nevyvyšuje formu nad obsahem.

Výstavní projekt v galerii Kling og Bang v Reykjavíku, který nazvala Perpetuum mobile, si mimo jiné kladl za cíl navázat hlubší vztahy česko-islandského kulturního charakteru. „Je to pro mě taková metafora. Nesnažím se vynaleznout žádný stroj, který by byl poháněn vlastní energií. Spíš je to metafora hnací lidské síly, kdy mají ten autostartér všichni stejný, ale zanese je to do různých míst, každý jde jinou cestou,“ přibližuje Fryčová.

Jedním ze stěžejních témat Moniky Fryčové je uchopení a pochopení prostoru, neustále nalézaného a znovu opouštěného. Je kosmopolitní, svět zachycuje nejen v jeho rozmanitosti, ale i v jeho proměnách časových. Své projekty prezentuje jak v galerijních prostorách, tak na místech veřejných a festivalech.