Projekt 100 vrací na plátna čtyři klasiky

Praha - Oskarovým muzikálem West Side Story vstupuje do českých kin filmový Projekt 100, letos s novou koncepcí. Diváci se postupně seznámí se čtyřmi snímky, které patří ke zlatému fondu kinematografie, přičemž zastoupeny jsou tituly tuzemské i světové: kromě West Side Story také Bohémský život, Trainspotting a Sedmikrásky.

Na menším počtu promítaných filmů se podepsaly především změny technických možností distribuce, tedy nástup digitálních kopií, a proměny distribučních systémů - Projekt 100 totiž vzniknul v době, kdy možnost si prakticky jakýkoli film stáhnout nebo zakoupit na DVD nebyla příliš velká.

Nově nabídka sestává ze čtyř filmů, uváděny budou pravidelně rok co rok v jednom konkrétním měsíci (v každém ročníku půjde pochopitelně o jiné snímky), přičemž zastoupena bude americká klasika (leden), evropská klasika (březen), kultovní filmy 90. let (květen) a čtvrtým titulem bude restaurovaná kopie klasického díla českého filmu (červenec), dramaturgicky propojená s retrospektivou na Letní filmové škole.

Snímky vybrané pro letošní ročník podle organizátorů nemají společného jmenovatele. Cílem prý není vytvářet sourodou kolekci, každý film by měl být autorský a jinak zajímavý.

Projekt 100 zahájí 12. ledna premiéra West Side Story. Snímek ověnčený deseti Oscary natočili v roce 1961 Robert Wise a Jerome Robbins na základě úspěšného broadwayského muzikálu inspirovaného Shakespearovým dramatem Romeo a Julie. Roli Monteků a Kapuletů přebraly dva pouliční gangy, tragický příběh zakázané lásky zůstal. Na proslavení snímku se velkou měrou podílely i písně Stephena Sondheima a Leonarda Bernsteina. „West Side Story je podle mě film, který nemá smysl vidět v televizi nebo na videu. Je to film, který potřebuje velké plátno,“ zve do kina na americkou klasiku programová ředitelka Projektu 100 Iva Hejlíčková.

Evropskou klasiku zastupuje Bohémský život. Mnozí kritici jej označují za nejsmutnější a zároveň nejvyspělejší a vizuálně nejdokonalejší film finského filmaře Akiho Kaurismäkiho. Snímek z roku 1992 vznikl stejně jako slavná Pucciniho opera Bohéma na motivy románu Henryho Murgera. Předlohu z konce 19. století ale Kaurismäki zpracoval velmi volně, aktualizoval ji zasazením do současnosti a upravil v duchu své černohumorné poetiky.

Kultovním snímkem Trainspotting (1996) připomene Projekt 100 v květnu film, který odstartoval věhlas Dannyho Boylea, jehož oprávněnost britský režisér mimo jiné potvrdil osmioscarovým Milionářem z chatrče (2008). Trainspotting je také inspirován literární předlohou - románem Irvina Welshe popisujícím mikrosvět drogově závislých v Edinburghu na konci 80. let. Po městě dusícím se hospodářskou krizí se poflakují bez naděje, perspektivy, ale nijak tragicky. Jak říká v úvodu jeden z nich (Ewan McGregor): pro život na drogách se svobodně rozhodl, protože opačná varianta, totiž žít spořádaně, mít děti a budovat kariéru, ho spíš odpuzuje.

V červenci čtveřici uzavře film Věry Chytilové z roku 1966. Sedmikráskami započala tvůrčí období ve znamení stylizovaných podobenství o tehdejším světě (např. Ovoce stromů rajských jíme či Hra o jablko), v tomto případě ke stylizaci výrazně přispěla kamera Jaroslava Kučery. Sama režisérka snímek charakterizovala jako „bizarní komedii s odstíny satiry a sarkasmu“.

Trainspotting / Jonny Lee Miller, Ewan McGregor, Robert Carlyle
Zdroj: AČFK