Tenorista Kaufmann měl i podruhé v Praze velký úspěch

Praha - Uznávaný německý tenorista Jonas Kaufmann vystoupil v neděli večer v Praze. Ve vyprodané Smetanově síni pražského Obecního domu se po roce se svým písňovým recitálem těšil velkému úspěchu. Mnichovský rodák, jenž se objevuje ve všech předních operních domech, zopakoval triumf z loňského ledna, kdy na stejném místě čtyřikrát přidával. Tentokrát si nadšené obecenstvo vyžádalo jen o jeden přídavek méně. Už v průběhu večera zahrnulo elegantního Kaufmanna ovacemi i květinami.

Dvaačtyřicetiletý pěvec zazpíval za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod vedením svého krajana Jochena Riedera. Recitál tvořily známé i méně známé italské árie veristického období. Ve druhé polovině zazněla především tvorba Richarda Wagnera, kterým se Kaufmann v současnosti zaobírá například v Bavorské státní opeře.

Bouřlivé přivítání za znění Verdiho Nabucca

Večer zahájila předehra opery Nabucco Giuseppe Verdiho, po níž se k Symfonickému orchestru hl. m. Prahy FOK přidal bouřlivě přivítaný Kaufmann. Zhmotněný sen mnoha přítomných dam na úvod nabídl poetickou improvizaci Un di all˙azzuro spazio (Jednoho dne pod modrým nebem) z opery Andrea Chénier z dílny italského skladatele Umberta Giordana.

Charismatický pěvec dále v první půli zazpíval například árii Giulietta, son io (Julie, to jsem já) z opery Julie a Romeo skladatele Riccarda Zandonaie. Známější dílo představovala opera Sedlák kavalír z pera Pietra Mascagniho. Po orchestrálním Intermezzu z tohoto díla následovala dramatická árie Mamma, quel vino é generoso(Matko, to víno zdá se být silné).

Tenorista Jonas Kaufmann v pražském Obecním domě
Zdroj: ČTK
Autor: Stanislav Zbyněk

Druhou část večera otevřela 12minutová předehra k Wagnerově opeře Mistři pěvci norimberští. Kaufmann se na jeviště vrátil jako Florestan z Beethovenova Fidelia se skladbou Gott! Weich Dunkel hier! (Ach, ta tma jako hrob).

Poté již Smetanovou síní zněla Wagnerova hudba. Posluchači se dočkali předeher k 1. a 3. dějství Lohengrina, který uzavírá ranou etapu Wagnerova hudebně dramatického díla. Kaufmann se přidal árií In fernem Land, unnahbar euren Schritten (Je dálný kraj nepřístupný našim krokům). Z dalšího Wagnerova díla Valkýra pak zazpíval Siegmundovu árii Winterstürme wichen dem Wonnemond (Zimní bouře ustoupily máji).

Z dalších instrumentálních děl během koncertu zazněly například intermezzo Giacoma Pucciniho z jednoaktovky Sestra Angelika.

Muzikolog Ivan Ruml v programu k vystoupení napsal:

„Společným jmenovatelem těchto skladeb je vysoká náročnost, kterou může prezentovat jen umělec naprosto zralý, bytostně spjatý s různými styly pěveckého oboru.“


Tenorista Jonas Kaufmann v pražském Obecním domě
Zdroj: ČTK
Autor: Stanislav Zbyněk

Ze Saarbrückenu na světová jeviště

Kaufmann se na světovou scénu dostal přes první angažmá v Saarbrückenu a dále přes divadla ve Stuttgartu a Hamburku. Podle odborníků se uplatňuje jak v italském a francouzském, tak i německém repertoáru, na jevišti umí zaujmout i herectvím.

Jako „zjevení“ byl v mezinárodním tisku oslavován také jeho debut v titulní úloze Lohengrina v Bavorské státní opeře v červenci 2009. O rok později zahajoval sezonu v La Scale jako Don José v novém nastudování Carmen, kterou dirigoval Daniel Barenboim. K dalším jeho ceněným vystoupením patří účinkování v Metropolitní opeře v operách Carmen a Tosca a v obnoveném nastudování Humperdinckovy opery Královy děti v Curyšské opeře.