Japonský film doprovodí „japonský Sudek“

Praha – V rámci festivalu japonského filmu ozvláštnily pražskou kavárnu Lucerna snímky japonského fotografa Toshio Sakaie inspirované panaromatickými fotografiemi Josefa Sudka. Právě kniha Sudkových snímků Praha panaromatická inspirovala Sakaie k vytvoření podobné kolekce města Tsuchiura.

Praha panoramatická vyšla v roce 1959, Sakai si téměř tři stovky snímků ale prohlédl až o čtyřicet let později. „V roce 2000 mi můj přítel věnoval panaromatický fotoaparát, stejný, jakým fotografoval i Josef Sudek, a společně s ním jeho knihu. Stala se pro mě zásadním studijním materiálem a Sudek největším učitelem fotografie,“ vzpomíná na své první setkání s významných českým fotografem Toshio Sakai.

Sudkovy fotografie fascinovaly japonského umělce nejen svojí čistotou a poetičností. „Jsou neuvěřitelně hluboké,“ domnívá se. „On se s tím, co fotografoval, mazlil, měl k tomu intimní vztah. Jeho fotografie mají rozměr, který není viditelný, ale lze ho vytušit. Dá se na nich domýšlet svět, který se skrývá za tím vyfoceným.“

Klasickými, někdy i neostrými snímky pořízenými starým analogem zaujal Toshio Sakai i v době téměř dokonalé digitální fotografie. „Tvorba pana Sakaie je do jisté míry kritikou současné digitální fotografie,“ vysvětlil fotograf a publicista Chotoku Tanaka. „A není v tom sám. I mezi mladými japonskými fotografy výrazně přibývá těch, kteří se vrací zpátky ke klasickému filmu.“

Výstava Toshia Sakaie bude v kavárně Lucerna k vidění do 4. března. Zájemci mají také možnost prohlédnout si v pasáži Lucerna dokumentární fotografie japonských reportérů z oblastí postižených zemětřesením a tsunami v březnu minulého roku. Instalace nazvaná Tóhoku: Od katastrofy zpět k životu je přístupná po dobu konání festivalu, tedy od 20. do 26. ledna.

Kitano Takeshi (vpravo) ve svém filmu Achilles a želva (2008)
Kitano Takeshi (vpravo) ve svém filmu Achilles a želva (2008)

Pátý ročník přehlídky japonské kinematografie a kultury má podtitul Pocta Kitano Takeshimu. Japonského režiséra a herce, jemuž prý Akira Kurosawa na sklonku života svěřil do rukou další osud japonského filmu, připomene retrospektiva jeho titulů. Druhou výraznou programovou linkou je Archiv, v němž budou promítány legendární snímky z 50. až 80. let.

Kromě filmů láká festival v rámci „japonského víkendu“ na hudební happening, dílny kaligrafie nebo ochutnávky japonské kuchyně.

Festivalové znělky jsou dvě - verze dětská a dospělá: