Weegee: fotograf, který nahlížel pod tmu

New York – Newyorské International Center of Photography svou aktuální výstavou připomíná klasika reportáže Arthura Felliga, známého i pod pseudonymem Weegee. V širším kontextu se instalace zabývá otázkou, jak v médiích zobrazovat násilí a lidské tragédie, Fellig je totiž předchůdcem opovrhovaných paparazzi a novinářských slídilů. Jako první zachytil odvrácenou stranu New Yorku 30. let.

Fellig se narodil v roce 1899 na dnešní Ukrajině. V roce 1906 prchli s matkou a bratry před antisemitismem za otcem do Ameriky. Arthur byl dítětem ulice, vystřídal mnoho zaměstnání, mimo jiné byl také pouličním fotografem a fotolaborantem.

V polovině 30. let se stal fotografem na volné noze. Nestaral se o techniku fotografie ani o její obrazové řešení, jediné, co ho zajímalo, bylo zaznamenat situaci, kterou by mohl nabídnout novinám. Jeho snímky otiskovaly Herold Tribune, Daily News, The Washington Post nebo The Sun.

Přezdívka Weegee je odvozená od anglického slova označujícího spiritistickou tabulku. Nikdo tehdy nechápal, jak může Fellig na dálku vycítit situaci, která má teprve přijít. Nebyla v tom ale žádná magie. „Pronajal si pokoj naproti policejnímu ředitelství. Odposlouchával jejich hovory. Pak se rozběhl na místo činu nebo si vzal taxíka. Byl tam často dřív než oni,“ prozradil kurátor výstavy Brian Wallis.

  • Ohledávání těla mrtvého muže (24. 11 1941, New York)
    Ohledávání těla mrtvého muže (24. 11 1941, New York) autor: Weegee, zdroj: International Center of Photography
  • Vytahování těla řidiče sanitky, který se při nehodě utopil v East River (24. 8. 1941, New York)
    Vytahování těla řidiče sanitky, který se při nehodě utopil v East River (24. 8. 1941, New York) autor: Weegee, zdroj: International Center of Photography

Fellig pracoval výhradně v noci, fotografoval vše, co obyčejně zahaluje tma. „S tehdy novou technologií, předchůdcem dnešního blesku. I proto působí lidé na jeho fotkách tak vyděšeně,“ poznamenal Wallis. Postupně zaznamenával nejen zločiny, ale také noční pijany a rozvášněné milence, publikum pobavené pohledem na zraněnou osobu. Představoval Newyorčanům jejich město, jak opravdu vypadá. Ale ti ho měli za slídila a nechutného voyeura.

Ulice New Yorku vyměnil Fellig po válce za klidnější práci v Hollywoodu. Nepříliš úspěšně. V paměti zůstane jako otec reportérů, hnaných posedlostí a adrenalinem. „Klade otázky, s nimiž zápasíme – jak v novinařině ukazovat násilí, nebo dokonce smrt,“ připomněl kurátor, proč je Weegee dodnes zajímavým fotografem.

Výstava nazvaná Weegee: Vražda je můj byznys potrvá v International Center of Photography do 2. září. Snímky Arthura Felliga byly v roce 2009 představeny také v Praze.