Filmové premiéry

Praha - O zlatou sošku v celkem jedenácti kategoriích se bude ucházet film Hugo a jeho velký objev, který ovládl letošní nominace na Oscary. Kromě Scorseseho snímku vstupuje do českých kin špionážní drama Jeden musí z kola ven a v rámci daného žánru i tak trošku jiný, „neamerický“ film o globální katastrofě Perfect Sense. Dilema, jak využít náhodou nabyté nadpřirozené schopnosti tak, aby jim nepřerostly přes hlavu, řeší tři kamarádi ve snímku nazvaném Kronika.

Hugo a jeho velký objev - Hugo Cabret (Asa Butterfield) je neobyčejný kluk, který po otcově smrti žije na pařížském vlakovém nádraží u strýce alkoholika, jenž tu pracuje jako seřizovač nádražních hodin. Po tátovi Hugo zdědil vynalézavost a robota s klíčovou dírkou ve tvaru srdce, který možná ožije, pokud se do ní vloží ten správný klíč, a předá chlapci otcův vzkaz. Alespoň v to doufá. Neutišitelná zvědavost přivede Huga k nerudnému prodavači mechanických hraček (Ben Kingsley) a od něj i k jeho chráněnce (Chloe Grace Moretz), která, ač je to neuvěřitelné, drží v rukou klíč k rozluštění Hugovy životní záhady. Jak k němu přišla? Jaké tajemství skrývá její adoptivní prarodič, že o něm nesmí nikdo mluvit? Skrývá robot skutečně otcův vzkaz? A dokáže Hugo na všechny tyhle otázky odpovědět dřív, než ho dostihne ruka zákona v podobě přísného nádražního hlídače (Sacha Baron Cohen) a pošle ho do sirotčince?

Jeden musí z kola ven - Píše se rok 1973 a britská tajná služba MI6 se pokouší ve svém středu nalézt sovětského špiona a udržet Spojené království v bezpečí. K odhalení „krtka“ je povolán z předčasného důchodu George Smiley (Gary Oldman). Seznam podezřelých ze zrady je zúžen na čtyři a Smiley má jediný úkol – označit, kdo z nich kompromituje britskou tajnou službu. Je to ambiciózní Percy Alleline (Toby Jones), jemuž přidělili krycí jméno Švec; zdvořile sebevědomý Bill Haydon (Colin Firth), přezdívaný Krejčí; statečný Roy Bland (Ciarán Hinds), zvaný Voják; pokuřující Toby Esterhase (David Dencik) vystupující pod jménem Chudák; nebo samotný Smiley, zapsaný jako Žebrák? Jen tomu nejlepšímu špionovi je radno věřit. Ale kdo jím je a na čí straně stojí? Klasika, která změnila špionážní drama v režii Tomase Alfredsona (Ať vejde ten pravý) a s hudbou génia Alberta Iglesiase (skládal hudbu k většině filmů Julia Medema a Pedra Almodóvara).

Kronika - Charismatický a populární hezoun Steve, třídní vědátor Matt a v kolektivu nepříliš oblíbený Andrew jsou kamarádi ze střední školy. Tito obyčejní sedmnáctiletí kluci se v ničem zásadním neliší od ostatních teenagerů až do chvíle, kdy shodou okolností v lese naleznou záhadnou substanci, a tím získají nadpřirozené schopnosti. Díky nim mohou dělat věci, o kterých se jim předtím ani nesnilo. Své schopnosti ale neumí rozumně využít a slouží jim pouze jako nástroj pro zábavu a krácení dlouhé chvíle, a tak svou nadlidskou sílu testují sami na sobě a na lidech ve svém okolí. Svědky jejich nadpřirozených schopností můžeme být díky Andrewově kameře, která původně měla sloužit pro záznam týrání jeho opileckého otce. Postupem času se ovšem životy hlavních hrdinů začínají zamotávat, nadpřirozené schopnosti přestávají zvládat a probouzí se v nich temnější stránky jejich osobnosti. Teprve, když začnou hazardovat i s lidskými životy, začínají si naplno uvědomovat, že si se svou silou nemohou tak snadno zahrávat.

Perfect Sense - Zatímco Susan a Michael objevují nové a nepředvídatelně hluboké city, lidé na celém světě se začínají cítit divně, jako by něco ovlivňovalo jejich emoce. Je to proto, že jsou zamilovaní, nebo se svět citově rozpadá? Film má dvě navzájem provázané dějové linie: první je milostný příběh mezi mladým šéfkuchařem a dívkou ze sousedství, která je epidemioložka; druhou je propuknutí záhadné nákazy v různých částech světa, která způsobuje, že postihnutí lidé ztrácí nejprve čich, poté chuť a nakonec i sluch. Snímek zároveň podává subtilní, avšak velmi důležité sociální poselství prostřednictvím vnitřního hlasu kombinovaného s dokumentárními záběry z různých částí světa, který naznačuje, že možným důvodem této globální katastrofy je to, že lidé zanedbali své životní prostředí a následně i sami sebe.