Alena Hanáková: V politice jsem našla smysluplnost

Praha – Alena Hanáková (hnutí STAN) je teprve druhou ženou ve vládě Petra Nečase a druhou ženou v čele ministerstva kultury vůbec. Na tomto postu nahradila Jiřího Bessera, který odstoupil kvůli aféře kolem bytu na Floridě a kontaktům s kontroverzním podnikatelem. O tom, jak hodnotí kroky svého předchůdce i o těch svých, které stihla za měsíc ve funkci udělat, hovořila v pořadu Před půlnocí na ČT24.

Loni v květnu byla třiapadesátiletá Hanáková jako bezpartijní na kandidátce TOP 09 zvolena do sněmovny, kde je mimo jiné členkou výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a místopředsedkyní podvýboru pro kulturu. Než vstoupila do vysoké politiky, působila jako starostka Vizovic.

„V okamžiku, kdy člověk projde komunální politikou a vstoupí do té vyšší, tak ta cesta je trošku snadnější,“ podotýká s odkazem na Helenu Třeštíkovou, která vydržela v čele ministerstva pouhých čtrnáct dní kvůli tomu, že „přišla o iluze“. „Já jsem naopak v politice našla jakousi smysluplnost. Smysluplné je to, že máme šanci a prostor pomáhat věcem, které republika potřebuje, i když se to někdy tak nezdá,“ říká.

Ze své funkce chce Hanáková především více prosazovat českou kulturu ve světě, ale i kulturu regionální. „Aby se více vědělo, že kultura není jen ve velkých městech, ale i v ostatních částech celé republiky. Český národ je kulturní národ, a to, že není vždycky tolik peněz, kolik kultura potřebuje, to ještě neznamená, že jsme nekulturní,“ vyzdvihuje.

„Nebudu pracovat jako kolega Besser…“

Kroky, které ve své funkci udělal její předchůdce ministr Besser, nepovažuje Hanáková za špatné, navazovat na ně ovšem hodlá jen v některých případech. „Určitě nebudu pracovat stejně jako můj kolega Besser, ale jsou věci, ve kterých bych velmi ráda pokračovala a mnohé věci dokončila,“ doplňuje s tím, že je potřeba ke kultuře přistupovat komplexně, v duchu Platónovy filozofie péče o duši.

Po Besserovi Hanáková „zdědila“ i stále dikutovanou transformaci pražské operní scény. K letošnímu 1. lednu tak byla sloučena Státní opera Praha (SOP) a Národní divadlo (ND). Za účasti Hanákové, premiéra Nečase a zástupců odborů bude 23. února o situaci znovu jednat tripartita.

Transformace se má uskutečnit v letech 2012 až 2015. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů Národního divadla a Státní opery Praha. „Do budoucna je předpoklad, že by měla přinést finanční zvýhodnění a měla by pomoct zlepšit podmínky pro práci všem umělcům, kteří v těchto institucích pracují. Připouštím, že v této chvíli se finance kvůli tomu navýší, v budoucnu by to ale mělo přinést úspory,“ dodává.

Alena Hanáková chce ze svého postu docílit větší transparentnosti ministerstva kultury, k čemuž patří například i zveřejňování smluv na internetu. V nejbližší době se rovněž chystá vytvořit koncepci, která by upřesnila směřování ministerstva pod jejím vedením. Zapojit chce do ní i odbornou veřejnost. „Kdo jiný než odborná veřejnost by měl tuto vizi tvořit,“ uzavírá ministryně.