Xindl X: Píšu autoprotestsongy

Praha – „Píšu o tom, co dělám špatně nebo co jiní lidé dělají špatně. Většinou jsou to společné chyby, které člověk na jiných vidí, proto je umí tak dobře pojmenovat. Místo abych hledal, jak tyhle věci vyřešit, tak o nich zpívám. Moje písničky jsou takové autoprotestsongy,“ prohlásil v pořadu Před půlnocí o své tvorbě písničkář Ondřej Ládek, známější pod jménem Xindl X.

Zdroj: ISIFA Autor: Ondřej Němec / Lidové noviny

Jako své vzory uvádí Jaromíra Nohavicu nebo Karla Plíhala, jejichž písně ho provází od dětství a rád se k nim vrací. „Hlavní je lehkost, s jakou umí psát o vážných i nevážných tématech. Ať už napíšou sranda písničku, nebo písničku, která je o něčem hlubokém, oboje může být kvalitní. Není v nich zatěžkanost, takové to: 'chci vás teď přesvědčit, jak jsem chytrej a hloubavej,'“ rozvedl, co právě na těchto dvou autorech oceňuje.

Sám sebe prý k písničkářům opravdu přiřadil až po úspěchu na folkových festivalech, na kterých původně vystupoval spíš trochu z recese. Nicméně úspěšně – v roce 2008 zvítězil v písničkářské soutěži festivalu Zahrada a píseň Dysgrafik mu vynesla ocenění na Portě.

K popularitě mu ale především pomohla písnička Anděl, k níž ho prý původně inspirovala aféra kolem sbormistra Bohumila Kulínského. Na stejnojmennou hudební cenu (na Anděla, nikoli na Kulínského) byl nominován za své debutové album Návod ke čtení manuálu. Svou zatím poslední desku – Praxe relativity – vydal před dvěma lety.

„Měl jsem pocit, že mám co sdělit a že to chci sdělit. A neřešil jsem, jestli to bude hlavní náplň toho, co dělám,“ prozradil Xindl X, co ho přivedlo k písničkářské tvorbě. Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU, hudba ho ale dnes živí.

„Původně jsem měl muziku spíš jako vedlejší, chtěl jsem psát, ale teď si myslím, že písnička je pro mě forma, kterou se umím vyjádřit líp než prozaickým nebo scenáristickým útvarem,“ domnívá se. „Což neznamená, že jiné pole úplně opustím, akorát muzice teď dávám větší prostor,“ dodal ale.

Skládá hudbu a píše texty i pro jiné interprety, mimo jiné pro dobrou věc – ve spolupráci s kapelou The Tap Tap vznikl chytlavý song Ředitel autobusu. Spolupracuje také s divadlem: v březnu bude mít v pražském Divadle Na Prádle premiéru „muzikál ve větším než malém množství“ Plantáž, na němž se podílel jako autor textů k písním, a spolupráce na „postmuzikálu“ Cyrano! Cyrano!! Cyrano!!! mu společně s Daliborem Cidlinským jr., který také doprovází Xindla X na koncertech, vynesla nominaci na Ceny Alfreda Radoka.

„Píšu písničky pro jiné lidi, dělám věci pro divadlo, abych si v sobě pořád udržoval to, že mě hudba baví, abych nepřišel na koncert a neodehrál ho mechanicky. To bych se na to asi vykašlal,“ připouští Xindl X jeden z možných důvodů, proč by mohl v budoucnu pověsit autorskou tvorbu na hřebík. „V tomhle oboru člověk neví – neříkám, že nikdy, ale mnoho let ne –, jestli se tím bude ještě příští rok živit. Neví, jestli písnička, kterou napíše, bude mít životnost rok, nebo deset let. A jestli ho pak napadnou další, které by zaujaly publikum,“ přiznává také, že si uvědomuje vrtkavost popularity.

Na nepřízeň posluchačů si ale zatím stěžovat nemůže a fanoušci na „mechaničnost“ jeho koncertů také ne. Přesvědčit se o tom budou moci vzájemně na jarních koncertech. První z nich odehraje Xindl X 15. března v Šumperku.