Opera s titulky v pantomimě

Praha – Už název projektu Pantomima v opeře, opera v pantomimě prozrazuje, které dva žánry neobvykle spojuje. Inscenace opery Antonia Salieriho se navíc neodehrává na divadelních prknech, ale v pražském experimentálním prostoru Roxy/NoD.

Autorem projektu je Netradiční Operní Studio (N.O.S.), seskupení mladých profesionálních hudebníků, které provádí klasické operní tituly v nastudování a prostorách, kde se divák běžně s operou nesetkává.

„Hledala jsem něco, co může operu přiblížit divákovi a nebude to mluvené slovo,“ vysvětlila dirigentka Valentina Shuklina, pod jejímž vedením N.O.S. působí, co ji přivedlo k propojení pantomimy a opery.

Pro inscenaci si tvůrci vybrali Salieriho jednoaktovou operu Prima la musica, poi le parole (Nejprve hudba, pak slovo), klasická opera buffa v moderní inscenaci je podle nich originálním vzorkem moderního syntetického divadla. Spolu se studiem N.O.S. ji nastudoval soubor Accousticc Band a studenti katedry pantomimy HAMU v režii Radima Vizváryho.

„Opera je v italštině, divák jí nerozumí, chtěli jsme libreto vysvětlit prostřednictvím mimů,“ uvedl k přípravě projektu režisér. „Někdy dokreslují děj, někdy vytvářejí paralelní svět, odvádějí pozornost jinam, protože v opeře jsou často árie o dvou větách, ale trvají pět minut,“ doplnila k využití pantomimy v opeře Valentina Shuklina.

Část výrazových prostředků pantomimy museli převzít i zpěváci, což pro některé z nich – bez zkušenosti s herectvím, natož s pohybovým herectvím - nebylo tak docela snadné. „Ze začátku jsme dělali určité věci činoherně, zkoušeli jsme pouze nonverbálně, a když si výrazové prostředky zafixovali a zmechanizovali, dovolil jsem jim i zpívat,“ popsal proces zkoušení Radim Vizváry.

Tvůrci věří, že Pantomima v opeře, opera v pantomimě pomůže přilákat na operní představení i ty, kteří se jinak do opery nehrnou. „Je spousta lidí, které odrazuje už samotná budova operního divadla, ale třeba rádi přijdou do jiného prostoru, jako je třeba NoD. Myslím, že společnou cestu s diváky najdeme,“ poznamenala před premiérou 10. února Valentina Shuklina.