Alice ve městech - Vidím, tedy jsem

Jednatřicetiletý muž a devítiletá dívka na cestách. Spojila je náhoda, která ale jejich do té doby spíš náhodnému životu dala – alespoň na chvíli – cíl. A tím může být i cesta, jak už to tak v road movie bývá. Film Alice ve městech německého režiséra Wima Wenderse připomene projekt ČT Velikáni filmu dnes ve 21:00 na ČT2.

Německý novinář Philip Winter putuje Spojenými státy, o kterých má napsat článek pro jedny německé noviny. Po několikatýdenní cestě ale nemá žádný příběh, jen krabici plnou polaroidových fotek. Jeho vysvětlení, že „příběh závisí na věcech, které člověk může vidět, a jejich obrazech“, ale příliš neobstojí a Philip se rozhodne vrátit zpátky do Německa. Na letišti se setká s devítiletou Alicí a teprve tam začíná příběh, který hledal…

Děj filmu lze shrnout do dvou vět, ovšem košatá historka není to, co na Wendersově snímku přitahuje. V mlčenlivém putování nejsou podstatná slova, ale atmosféra a obrazy, které přispívají k tomu, že se něco děje, i když se vlastně tak moc neděje.

Wenders Philipovu a Alicinu cestu zachycuje až dokumentárně. Reálný čas občas téměř splývá s tím filmovým, kamera sleduje krajinu ubíhající za okny vlaku nebo auta, čekání v pokojích, na nádražích, na letištích. Právě černobílé obrazy jsou tím, co příběh utváří a posouvá – koneckonců i cíl cesty je dán jen obrazem, fotografií domu Aliciny babičky kdesi v Německu. Obrazy „věcí, které člověk vidí“, se obtiskávají do jeho paměti a nepřestávají tak existovat, ani když věci zmizí – ať už z dohledu, anebo fyzicky. A jsou důkazem, že i on existoval.

  • Alice ve městech / Yella Rottländerová zdroj: ČT
  • Alice ve městech / Rüdiger Vogler zdroj: ČT

Přátelství nesourodé dvojice, kterou sbližuje osamění a ztráta, svádí k sentimentálnosti. Té se Wendersovi podařilo vyhnout, aniž by tím umenšil jedinečnost takového setkání. Vyhýbá se jí i v tématech, jež prolínají celou jeho tvorbou – fascinace městy a vliv americké kultury na poválečné západní Německo, které se proměnuje s neustálou připomínkou minulosti. Zasypání ruin a Coca-Cola nevyzmizíkují obrazy věcí, které se už staly. Ani úzkost a nejistotu, pocity vlastní Němcům v poválečném období, nakročených jednou nohou do nového světa a vězících druhou v tom starém.

K těmto tématům a pocitům se Wenders vrací i v následujících dvou filmech ze sedmdesátých let. Volná road movie trilogie pokračuje tituly V běhu času a Chybný pohyb (ČT2 tento snímek uvede ve Velikánech filmu 2. 3. ve 20:50). Do obou Wenders obsadil představitele Philipa v Alici ve městech Rüdigera Voglera.

Ukázka z filmu Alice ve městech (zdroj: ČT24)

Alice ve městech (Alice in den Städten) – 1974, režie: Wim Wnders. Hrají: Rüdiger Vogler, Yella Rottländerová, Lisa Kreuzerová, Hans Hirschmüller, Wim Wenders.