Z Dvořákovy Rusalky udělali „štětku z maloměstského bordelu“

Londýn - Premiéra Rusalky Antonína Dvořáka v Královské opeře v londýnské Covent Garden se setkala s bučením diváků a s naprosto protichůdnými kritikami. Tvůrci inscenace zasadili děj do současnosti a podle kritika listu The Daily Telegraph udělali z Rusalky „štětku z maloměstského bordelu“.

Rusalka byla v Británii poprvé nastudována před necelými třiceti lety v londýnské Anglické národní opeře. V prestižní opeře v Covent Garden měla být uvedena poprvé a její premiéra byla očekávána s velkým napětím. Opera si vybrala netradiční inscenaci Rusalky režisérů Sergia Morabita a Jossiho Wielera, která byla poprvé uvedena v roce 2008 na festivalu v Salzburgu.

Podle londýnských listů někteří diváci odešli o přestávce, další reagovali po skončení premiéry nesouhlasným bučením na adresu produkčního týmu. Deník The Independent píše o hlasitém bučení, které ale prý nebylo žádným překvapením. „Takové bučení v dnešní době jen tak nezažijete,“ poznamenal kritik listu London Evening Standard. Cituje také ředitele opery Kaspera Holtena, který připustil, že „někteří lidé bučeli, ale další zase volali bravo“.

Hudební a divadelní kvality v naprostém protikladu

Kritik listu The Daily Telegraph stejně jako ostatní recenzenti ocenil hudbu, zpěváky i orchestr, ale napsal, že režiséři a scénografové Dvořákovu operu „zdemolovali“. Jossi Wieler a Sergio Morabito „jednoduše využili operu jako záminku proměnit Rusalku ve štětku z maloměstského bordelu, která touží po předměstské úctyhodnosti“. „Doufám jen, že rozlícené bučení, které uvítalo závěrečnou oponu, se tvůrcům co nejdříve vrátí,“ napsal kritik listu, který dal přesto kvůli pěveckým výkonům tři hvězdičky z pěti.

Premiéra Rusalky Antonína Dvořáka v Královské opeře v londýnské Covent Garden se setkala s bučením diváků a s naprosto protichůdnými kritikami. Tvůrci inscenace zasadili děj do současnosti a podle kritika listu The Daily Telegraph udělali z Rusalky "štětku z maloměstského bordelu".
Zdroj: ROH
Autor: Clive Barda

Stejné hodnocení dal inscenaci kritik The Guardian, jenž napsal, že „něco z pravdivých emocí celé tragédie přežilo díky několika výjimečným výkonům“. Uvádí především Finku Camillu Nylundovou v hlavní roli, stejně jako Američana Briana Hymela v úloze Prince a kanadského dirigenta Yannicka Nézeta-Séguina.

Kritik The Independent dal představení jednu hvězdičku z pěti, ale napsal, že ještě nezažil, aby byly hudební a divadelní kvality v tak naprostém protikladu. Vyzdvihl například závěrečnou scénu Rusalky Camilly Nylandové s Princem Bryana Hymela, „která by vám zlomila srdce, i kdyby zpívali na parkovišti. A klidně to mohli udělat,“ dodal.

The Independent

„První provedení Dvořákova mistrovského díla v Královské opeře, k němuž mělo dojít už dávno, je nepochopitelným výsměchem. Je odpudivé výtvarně, je nešikovně režírováno… Ale zavřete oči a debut dirigenta Yannicka Nézeta-Séguina interpretuje Dvořákovu nádhernou hudbu se vzrušující naléhavostí.“


Zcela opačného názoru je kritik Financial Times, který dal představení maximální počet pěti hvězdiček a napsal, že „produkce Dvořákovy pohádky je nejlepším příkladem dospělé opery“. Oceňuje sofistikovanost inscenace a tvrdí, že tradicionalisté odmítají takové interpretace jako „režisérské divadlo“. „Ale produkce, která je opožděným debutem Rusalky v Covent Garden a režisérského dua Sergia Morabita a Jossiho Wielera je takovým divadelním potěšením a hudebně tak působivá, že vás naprosto unese,“ uvedly Financial Times.