Láska je otázka křivek

Mužům se líbí naše křivky, my zase rády posloucháme jejich hlas. Irena Feithová, Zuzana Macáková, Marcela Šiková, Eva Blechová - autorky a herečky z umělecké kumpanie Čtyři buchty si k novému autorském kusu Buchty a jejich křivky přizvaly ještě klavíristu Zdeňka Dočekala, klarinetistu a saxofonistu Ondřeje Novotného a herce Petra Bestu. V rámci festivalu Autorská tvorba nablízko představení nadité nadhledem a ženskostí v Divadle Inspirace HAMU zhlédl plný sál diváků. Dramaturgicky souboru pomohl Přemysl Rut, hudebně Zuzana Vlčinská a tanečně Marie Vurmová.

Zdroj: Archiv souboru Čtyři buchty Autor: Tomáš Pleskot (festival Autorská tvorba nablízko)

„Naše první inscenace se jmenovala Buchty a jejich jednohubky,“ prozrazuje Zuzana Macáková, která zároveň zpívá ve skupině Načechrané labutě. Devadesátiminutový feministický večírek (protkaný autorskými texty hlavních protagonistek) navodil svou uvolněností naprosto domáckou atmosféru.

Pestrá směs evokovala jak počátky Semaforu, tak populární besídky Divadla Sklep. Škoda, že Čtyři buchty nemají i vlastní hudební tvorbu, protože pak by teprve bylo představení skvěle vyvážené. Prozatím využívají známých songů, které vybírají podle potřebné nálady a situace. Za zmínku stojí uplatnění několika slovenských a chorvatských lidovek (v nevtíravé interpretaci Zuzany Macákové), které kompozici přinášejí jisté ozvláštnění.

Buchty a jejich křivky
Buchty a jejich křivky

Každá z žen je jiný typ a temperament, což je pro diváka zajímavé. Pojítkem zůstává nadšení ze společné textově hudební mozaiky, inspirované studiem katedry autorské tvorby na pražské DAMU, a motiv hledání ideálního muže. „Nejrůznější vodní plochy, mezi slony, mezi hrochy. A když se to vyzkouší, ve vzduchu i na souši, no tak zase v bytě, zazní věta: Chci tě.“

Netradiční recitátorka Irena je - jako jediná - v dámském kabaretu za salónní divu, černé minišaty, boa, rudá ústa. K tomu všemu vtipně pointované verše. „Když máme napsané texty nebo jejich fragmenty, přemýšlíme nad dramaturgií, hledáme společné téma,“ říká autorka krátkých epických básní Irena Feithová. Marcele Šikové, přicházející na scénu s lahví vína, jde dobře společenská únava, uplatní ji v interpretaci písně Bledej gentlemane a především v zábavném monologu o Květuši, co se razantně rozejde se svým přítelem.

  • Buchty a jejich křivky
    Buchty a jejich křivky autor: Tomáš Pleskot (festival Autorská tvorba nablízko), zdroj: Archiv souboru Čtyři buchty
  • Buchty a jejich křivky
    Buchty a jejich křivky autor: Tomáš Pleskot (festival Autorská tvorba nablízko), zdroj: Archiv souboru Čtyři buchty

Ženskými podněty překvapovaný divák zaručeně zrelaxuje výstupy Evy Blechové, jejíž profese školitelky autenticky vstupuje do herecké kreace u tabule. Přednášky Já vím o mužích leccos a Křivka štěstí sklízejí bujarý smích. Zkušenost s muži završuje komentářem fotografie, zaslané mezi diváky, na níž je hora a po vypravěčce mužem z minulosti pojmenovaný zimní prvovýstup. V jedné chvíli, kdy coby lektorka mluví o zvláštnostech mužů kmene Hadža z Tanzánie, promítá dokumentaci na nahá záda svých kolegů. Skvělý vtípek, podobných zapojení mužského prvku by mohlo být během večera více. Herec Petr Besta má pouze jednu scénu tance, jinak zůstává nevyužit.

Poněkud nedotažená scéna působí provizorně, také stálá přítomnost všech aktérů na pódiu je k úvaze. Scénicky nejlépe funguje pravá strana jeviště, osvědčená komorní klasika malého stolku s červenou šantánovou lampičkou. Místo, které dobře vytvoří bezpečí dámského budoáru k sdílení dívčích deníčků. „Tehdy jsem ještě byla blondýna. V těch tmavých vlasech vypadám starší. A hlavně jsem starší, o šest let, ale to on taky. Poznám ho ještě?“ Vzpomínky na vztah s cizincem, setkání po letech. Cestování, přílety a odlety domů, láska na dálku.

Buchty a jejich křivky
Buchty a jejich křivky

Text Noční let přiblíží dojmy z osamění na daleké cestě. S napětím sledujeme, zda neznámý muž, sedící v letadle vedle naší hrdinky, nemůže být nakonec ON. „Něco mi svým hlubokým hlasem vypráví. V kabině letadla je tma, takže na něj nevidím, ale tuším, že má poměr pasu a ramen, tedy 'waist to shoulder ratio', přesně 0,6. Ideální muž zvedá opěrátko mezi našimi sedadly, aby nám bylo pohodlněji…“

Bezprostřednost a sebeironie jsou hlavními zbraněmi dámského kvarteta. Pobýt s nimi je povzbudivé, až osvobozující. Chcete vidět Čtyři buchty a jejich křivky pohromadě? Máte možnost. Zanedlouho se chystají na další štaci, tentokrát do Újezdu nad Lesy, kde zahrají 25. března v Divadle v ZŠ Masarykova od 19:00. Vyjíždějí na pozvání spřízněné pánské skupiny Krvik Totr, která má na svědomí mj. studii aplikovaného feminismu ve hře Svázaná.