Posel - anglická selanka s tragickými důsledky

Cyklus Velikáni filmu přináší v pondělí 12. března filmovou lahůdku v podobě snímku Posel / The Go – Between, který režíroval Joseph Losey. Film je perfektní ukázkou vynikající režie, která jde ruku v ruce s výborným scénářem, který na základě románu Leslieho Polese Hartleye napsal Herold Pinter. Výsledkem je dnes už klasické dílo, kdy hlavní roli má atmosféra a vpravdě vypravěčský um. Přesto, že je snímek dost často označován za romantický, s romantikou má málo společného. Před zraky diváka se totiž za použití jemných prostředků odehrává společenské drama s tragickými následky.

Příběh se odehrává v roce 1900 na anglickém venkově, tedy v době, kdy tamější společenské předsudky byly v podstatě nepřekonatelné. Poslem mezi aristokratkou (Julie Christieová) a farmářem (Alan Bates) se shodou okolností stal třináctiletý chlapec, který do šlechtického sídla přijel strávit prázdniny jako host svého spolužáka. Naivní pohled chlapce, který poprvé poznává složitosti lidských vztahů, velice nesmlouvavě odhaluje společenskou přetvářku a pokrytectví, které ve svém důsledku ničí lidské životy, a to i své vlastní třídy.

Posel / Dominic Guard a Alan Bates
Posel / Dominic Guard a Alan Bates
Více fotek
  • Posel / Dominic Guard a Alan Bates zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3378/337738.jpg
  • Posel / Dominic Guard a Julie Christie zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3378/337736.jpg
  • Posel zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3378/337737.jpg
  • Posel zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3378/337735.jpg

Dominantním prvkem snímku, opírajícího se o precizní evokaci doby i prostředí, je zvláštní atmosféra, postihující zdánlivou prázdninovou bezstarostnost a poklid venkovského sídla i skryté vření citů, jež se tají pod obvyklou maskou britské důstojnosti. Na MFF v Cannes 1971 snímek získal Zlatou palmu. 

Joseph Losey – přestože se narodil v roce 1909 v americkém Wisconsinu, byl považován ze velmi „britského“ filmaře, jehož snímky souzní s mentalitou evropského diváka. Studoval medicínu a anglickou literaturu na Harvardu, vždy ho ale přitahovalo divadlo. Poté, co pro MGM natočil několik krátkometrážních filmů, na sebe upozornil sociálně laděným filmem The Boy with Green Hair (Chlapec se zelenými vlasy, 1948). V McCartyho éře protilevicových čistek v americkém zábavním průmyslu se uchýlil do Anglie, odkud se ani po uklidnění poměrů nevrátil. Velkého úspěchu dosáhly i u nás uváděné filmy Sluha (1963), Nehoda (1966) či Posel (1970) a Pan Klein (1976).

Zemřel v Anglii 22.6.1984.