Cena pro kameramany kraťasů

Praha – V pražském Biu Oko se ve středu vyhlašovali vítězové druhého ročníku soutěže Kodak Young Cinematographer Award. Porotu, která se zaměřila na obrazové zpracování, mezi kameramany krátkých filmů nejvíce zaujal Ondřej Belica, který pracoval na snímku Úsvit.

Bakalářský film Gyuriho Kristófa, v němž mimo jiné hraje János Bán, Otík z Vesničko, má středisková, sice získal už dvě festivalové ceny, k přijetí na magisterské studium na FAMU režisérovi ale nestačil. Zato Ondřej Belica si nasnímáním příběhu dvou sester, které se návratem na místa svého dětství vypořádaly se svou minulostí i budoucností, už udělal jméno.

„Film už byl oceněn na festivalu v Ostravě. Jsem hrozně rád, že existují takové ceny, protože přeci jen v naší profesi ocenění není tolik,“ podotknul Belica s tím, že lidé znají především jméno režiséra, kameramani jsou už známi méně.

„Práce kameramana v krátkém filmu, stejně jako v celovečerním je stejně důležitá, někdy možná ještě těžší vzhledem k tomu, že jsou omezeni krátkým časovým úsekem,“ domnívá se Julie Žáčková z organizace iShorts, která cenu s firmou Kodak pořádá, že by se ale na tvůrce za kamerou zapomínat nemělo.

Snímek Úsvit zvítězil po dlouhé diskuzi. Porota měla ještě druhého favorita – zástupce Filmové akademie Miroslva Ondříčka v Písku, film s názvem Amstrip, který natočil Marek Čihař. Veselá road movie vznikala dva dny v Česku a sedm dní v Amsterodamu. Mezi diváky sklidil úspěch i film Ahoj Coco, za kamerou tentokrát stál Lukáš Hyksa.

Vítěz Kodak Young Cinematographer Award si odnesl deset rolí pětatřicetimilimetrového filmu v hodnotě 60 tisíc korun.