Uvidíme svět už jen přes 3D brýle?

Los Angeles – 3D Titanic Jamese Camerona má ambici stát se vůbec nejnavštěvovanějším a nejvýdělečnějším filmem v historii kinematografie. Jeho trojrozměrná verze měla před dvěma dny premiéru v Londýně a kritici ji označují za nejpovedenější převod klasiky do třetího rozměru. A trojrozměrné zážitky Titanicem nezačínají a rozhodně ani nekončí.

Titanic nebyl prvním převedením dvojrozměrného snímku do 3D. Už vloni na podzim se v tomto formátu vrátil Lví král a vydělal 487 milionů dolarů. V 3D se představily také Hvězdné války George Lucase.

„První díl už byl uveden do kin, ale finanční výsledky nejsou nic moc, dokonce to vypadá, že další epizody 3D v našich kinech vůbec neuvidíme, protože se na ten první málo chodilo,“ upozornil ale filmový publicista František Fuka, že trojrozměrnost filmu ještě nemusí být zárukou úspěchu. I když se jedná o titul, který ve své době trhal rekordy. James Cameron nad takovou možností ale příliš nepřemýšlí, do 3D se chystá po Titanicu převést i Terminátora.

Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba (3D)
Zdroj: Bontonfilm

Vymodelovat snímek s Kate Winsletovou a Leonardem DiCapriem do třetího rozměru trvalo přes rok a přišlo na 18 milionů dolarů. „Způsobů, jakým z 2D natočeného filmu uděláte trojrozměrný, je mnoho a jsou různě drahé. Můžete si na tom dát různě záležet,“ poznamenal Fuka s tím, že většina filmových kritiků z 3D snímků nadšených není.

„Mně osobně se líbí snad jen tři. Nejlíp fungují filmy, které se snaží být plastičtější, než je skutečnost. Jako třeba Tintin od Spielberga nebo Hugo a jeho objev od Scorseseho. Tam mi přišlo, že 3D má smysl. A pak ještě u Avatara Jamese Camerona,“ uvedl konkrétní případ.

Trojrozměrné snímky znamenají nové zkušenosti nejen pro diváky, ale samozřejmě i pro filmaře. Zásadně se mění „filmovací jazyk“. „Nemůžete si dovolit tak rychle stříhat, nemůžete si dovolit dělat takové prostocviky s kamerou. Vedlejším efektem je, že pokud máte film ve 3D, je celý tmavší, a když se odehrává v noci, tak v něm často není vůbec nic vidět,“ vysvětlil Fuka. Připomněl i nevýhodu pro diváky, kteří snímek sledují přes 3D brýle: „Při současné technologii 3D promítání vás rozhodně bude vždycky bolet hlava víc a dřív než při trojrozměrném filmu.“

Nicméně nic z toho vznik dalších 3D titulů a trojrozměrných verzí dvojrozměrných snímků pravděpodobně nezastaví, rozhoduje výdělečnost. „Je to všechno z 99 procent finanční záležitost. Pokud lidé budou ochotni chodit na 3D filmy a platit o 50 procent vyšší vstupné, tak se budou další filmy 3D točit, protože to za to studiím stojí. Pak se dočkáme, já říkám bohužel, další záplavy 3D filmů,“ domnívá se Fuka a dává tak částečnou odpověď těm, kteří se obávají, že kina zaplaví trojrozměrné snímky.

O „zrovnoprávnění“ 3D hovoří například i to, že festival Febiofest, který se do 30. března koná v Praze, přidal letos novou sekci, věnovanou právě trojrozměrným titulům.

Video Rozhovor s Irenou Zemanovou
video

Rozhovor s Irenou Zemanovou