Febiofest ocenil Hodného syna

Praha - Grand Prix 19. ročníku Febiofestu získalo finské drama Hodný syn režisérky Zaidy Bergrothové. V soutěžní sekci Nová Evropa zvítězilo v konkurenci jedenácti snímků. Porotci uvedli, že „jde o neobvyklý příběh, který vyslovuje něco podstatného o dnešní době“ a „dokázal zkombinovat vážné téma s humorem“.

 

Porota u vítězného snímku také vysoko hodnotila spád filmu, skvělou kameru a výkony herců. Výsledky soutěžní sekce, která představuje začínající filmaře ze všech koutů Evropy, prý byly velmi vyrovnané. Uznání si získaly také tituly Loverboy a Portrét v pološeru. Podle porotců se v současném evropském filmu vrací téma morálky a životní volby a i „každý ze soutěžních filmů se dotýká důležitého společenského tématu“. Českou tvorbu mezi dvanácti soutěžními filmy zastupoval jediný, a to debut původem slovinského filmaře Olma Omerzu Příliš mladá noc.

Dramatický příběh je psychologickým portrétem nezdravého vztahu mezi matkou a synem, který v jejím okolí nesnese žádného „vetřelce“ a jeho ochranitelské sklony se obrátí i proti jejímu novému milenci. „Scénář byl inspirován setkáním s mužem, který měl na sobě závislého patnáctiletého agresivního syna, a mě zajímalo, kam až může takový vztah zajít,“ prozradila Bergrothová, která si cenu přijela osobně převzít.

Mladá režisérka a scenáristka má podle svých slov k Praze speciální vztah, protože zde studovala a natočila krátký film. „Díky ocenění na Febiofestu by se film Hodný syn mohl dostat do distribuce v České republice,“ podotkla. Její drama bylo i v oficiálním výběru filmového festivalu v Torontu a získalo cenu Zlatý Hugo v kategorii objev roku na loňském MFF v Chicagu. Do české kinodistribuce vstoupí 10. května.

O ceně Grand Prix pro Hodného syna rozhodovala laická 33členná porota, jejímž čestným předsedou byl kameraman Miroslav Ondříček. Předáním ocenění skončil dnes večer v Praze 19. ročník festivalu. Součástí slavnostního zakončení byl také udělení ceny Kristián za přínos světové kinematografii režisérce a absolventce pražské FAMU Agnieszce Hollandové. V české předpremiéře pak diváci shlédli její poslední film V temnotách, který byl mezi nominovanými na Oscara za nejlepší zahraniční film. Hollandová v současnosti točí v Česku film o Janu Palachovi.

Na programu Febiofestu bylo v Praze 440 projekcí více než 180 filmů z 55 zemí. Jednou ze sekcí byla výběrová retrospektiva tvorby režiséra Jiřího Krejčíka.

Festival začal 22. března udělením dvou cen Kristián za přínos světové kinematografii. Před projekcí své komedie Máme papeže! ocenění převzal italský filmař Nanni Moretti. „Kdo by čekal, že to bude nějaká agitka, nebo že to bude jedovatá nenávistná kritika pupkatých kněží, tak by se spletl. Ten film je skoro až láskyplný v tom, jak ukazuje špičky katolické církve jako “strejce„, kteří se ale zároveň chovají jak malé děti,“ vysvětlil filmový publicista Vojtěch Rynda.

Ocenění získala i francouzská herečka Sandrine Bonnaireová. Předány byly rovněž ceny Jaromila Jireše za rok 2011, jimiž Asociace režisérů a scenáristů odměňuje nekomerční počiny. Porota jako vítěze dvou kategorií vybrala fond kinematografie za finanční vklad a podporu vzniku projektu producenta Čestmíra Kopeckého Zlatá šedesátá a bývalého ředitele Národního filmového archivu Vladimíra Opělu.

V rámci Ozvěn Febiofestu se pak řada z nich podívá i do dalších českých metropolí. Do regionálních kin tak například kromě úspěšného Morettiho snímku poputuje i mnoho experimentálnějších filmů. V šesti krajských městech tak návštěvníci Ozvěn uvidí i snímky, které se jinak do distribuce v Česku vůbec nedostanou.