Láska a modřiny k sobě mají blízko

Když je někdo typ, který na potkání rajcuje chlapy a přitom permanentně touží po lásce, je vcelku jasné, že si často naběhne a sem tam přijde i k úrazu. Mladá Číňanka Chua má tuhle dvojčlenku, která pokrývá dvě základní polohy jejího života, hodně zažitou, ale stále se jí ještě nenaučila řešit. Možná, že v kosmopolitní Paříži najde svůj Hořký měsíc, ale daleko spíše to vypadá, že jí tam jen přibudou další jizvy na těle i na duši.

Chua znamená květina a původní název tohoto snímku měl znít Fena, což je také název v Číně zakázané literární předlohy, který raději ponechávám bez komentáře (byť významové konotace jsou evidentní). A jakkoli je to líbezné východní děvče k pomilování (a k dalším odvozeným aktivitám, jako je třeba znásilnění mezi popelnicemi), řeknu hned na začátku, že je to taková divná holka, kterou se budete muset naučit chápat a mít alespoň trochu rádi, nebo vám pravidelně poleze na nervy.

Možná je ale divná hlavně autorka autobiografické literární předlohy Jie Liu Falinová, která všechno tohle nějak takto zažila a (jen ona ví proč) chtěla se o to podělit s ostatními. A možná je ze všech nejdivnější kontroverzní režisér Lou Ye (kvůli kterému se o tomto filmu hodně mluví), jenž se v Číně vyautoval dvěma zásadními a zdánlivě nesouvisejícími prohřešky, jimž se ale usilovně snaží vtisknout kontext. Jsou jimi zobrazování explicitní erotiky a otevřená kritika stávajícího režimu (viz jeho Mladá Číňanka), což oboje zprudilo současné vládce natolik, že si Lou Ye vykoledoval totálního tvůrčího zaracha, ocitl se na černé listině a musel odjet točit další variace tohoto svého oblíbeného mixu do Francie.

Láska a modřiny / Corinne Yamová, Tahar Rahim
Láska a modřiny / Corinne Yamová, Tahar Rahim

Ale možná jsou tak trochu divní všichni, čímž sice dodávají snímku jakousi stylovou jednotu, ze které ale můžete být po čase i trochu nervózní, byť základní story je prostá a čitelná jako lotosový květ, čímž nemyslím komplikovanou polohu z Kámasútry, ale ten, jenž září ve svitu měsíce na hladině jezera. V zásadě tu jde o příběh dívky, která se v klasickém rytmu tam a zpět prosouloží z rigidní Číny do rozevláté Paříže, odtud pak zase na chvíli do Pekingu a pak znovu zpátky do Francie. A bůhví, kde je jí dnes konec. Nic proti open endům a neukončeným dějovým spirálám, ale možná, že takto cirkuluje dodnes, protože z poslední sekvence není zcela jasné, jestli do autobusu nastoupila, a jestliže ne, tak zda to nebylo jen proto, že si chtěla jen počkat na další.

Vyznejte se ale v čínských studentkách, které se tváří jako Amélie z Montmartru, ale ve skutečnosti bydlí v 18. distriktu a místy působí jako intelektuálně i etnicky vykořeněné ťápoty. Není snadné pochopit a hlavně přijmout motivaci téhle čínské dívky, která hned v úvodní sekvenci škemrá o milování s chlapíkem, který si s ní sice v Pekingu užil, ale v Paříži ji už nechce, a vzápětí se nechá na ulici znásilnit nadrženým lešenářem Mathieuem, který si ji pak na další orgastická kola odvede domů. Dokud jsou tihle dva v posteli (což je poměrně často, neboť Lou Ye chce evidentně dostát své, v Číně již etablované prasácké pověsti), funguje jejich vztah na alementární bázi biochemických reakcí docela slušně.

  • Láska a modřiny / Corinne Yamová
    Láska a modřiny / Corinne Yamová zdroj: Aerofilms
  • Láska a modřiny / Corinne Yamová
    Láska a modřiny / Corinne Yamová zdroj: Aerofilms

Mimo ni ale žijí ve svých odlišných světech, mají své odlišné kamarády (z nichž většina chce Chuu taky přefiknout, a zdá se, že některým se to možná i povede). A tak, navzdory spojení krví, za které by se nemusel stydět ani Vinnetou a Old Shatterhand, všechno spěje ke zjištění, po kterém chce Mathieu (jenž je na lešenáře mimořádně citlivý) vyskočit z okna.

„Jsme jiní a nebude to klapat,“ prozře totiž konečně vysokoškolačka Chua a sdělí mu tak to, co vidí každý soudný divák téměř od začátku. Mathieu dostává zasloužené kopačky, protože je to jednosměrný blbec, který pořádně umí jen jedno a Chua sbalí hůlky a batůžek a odjede zpátky do Pekingu oprášit jednu starou a pouze dočasně přerušenou pruderní akademickou love story. Jenomže zdatný samec Mathieu, který sice neměl moc načteno, byl v posteli přirozený talent a Chua má na tyhle věci zřejmě dobrou biologickou paměť. Co jiného z toho může vzejít nežli další výlet do sladké Francie, kde možná zase skončí v jeho mužně zhrzené, žárlivé a žhavé náruči.

Láska a modřiny / Tahar Rahim, Corinne Yamová
Láska a modřiny / Tahar Rahim, Corinne Yamová

Příběh, kde není jasné, komu a proč byste měli držet palce, je naplněný sexem (který ani jednomu nebudete dlouho závidět), sentimentem z opakovaně nenaplňovaného života, prázdnými dialogy o ničem, při kterých čekáte na dlouhá úlevná mlčení, která ovšem také nikam nevedou, a poměrně slušnými záběry pseudodokumentární kamery Yu Lik Waie, která je rozhodně výmluvnější v barvitých pařížských sekvencích nežli v odtažitých pekingských exteriérech.

Navzdory dotaženým orgasmům funguje chemie mezi oběma protagonisty jen vlažně, vyčpěle a křečovitě, a ve chvíli, kdy vám začne být jedno, jak to s nimi dopadne (a která se po čase s velkou pravděpodobností dostaví), je vymalováno a Chua s Methieuem to mohou zabalit.

Do žánru milostného dramatu tímto rozhodně nepřibyl žádný významný tvůrčí počin, který by ho za sebe a po svém obohatil a rozvinul, režisér Lou Ye odvedl jen to, co se od něj očekávalo, a jeho ústřední herecký tandem Corinne Yamová a Tahar Rahim vypadají, že si to vlastně ani nijak moc neužívají (i když by bývali mohli). Vlastně si o tyhle modřiny z lásky tak nějak koledují a vy začínáte mít po čase pocit, že si je zaslouží. A to není dobře, protože o tohle tvůrcům s největší pravděpodobností nešlo a dobře míněný záměr se jim tak trochu vymkl z ruky.

Proč ne, řeknete si možná, když s nimi v jejich příběhu o rozchodech a návratech doklopýtáte až na poslední autobusovou zastávku v Auchel. Ale ruku na srdce, nebudete si to říkat hlavně proto, abyste nemuseli složitě řešit otázku proč ano?

P.S.: V jednom ze svých rozhovorů Tahar Rahim alias Mathieu tvrdí, že odmítl točit úplně nahý, což původně režisér Lou Ye vyžadoval. Je tam pár sekvencí, u kterých byste mohli dát pozor, jestli nám náhodou tak trochu nekecal.

LOVE AND BRUISES. Francie 2011, 105 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Lou Ye. Scénář: Lou Ye, Jie-Liu Falinová. Kamera: Yu Lik Wai. Hrají: Corinne Yamová (Hua), Tahar Rahim (Mathieu), Jalil Lespert (Giovanni), Vincent Rottiers (Eric), Sifan Shao (Liang Bin), Lika Minamotová (Isako). V kinech od 5. dubna 2012.