I takový je Tibet

Praha – Oproti předchozím ročníkům nabídne letošní FLIM pohled na tibetskou kulturu zprostředkovaný převážně tvůrci, kteří v Tibetu, respektive na území Číny, žijí. Šestý festival tibetských filmů a filmů o Tibetu se v pražském kině Aero koná od 18. do 20. dubna.

„Lidé znají Tibet spíše z představ o mnišském životě a duchovní stránce, o reálném životě si ti, kteří ho nenavštívili, těžko udělají představu. Tento ročník festivalu zavede diváky zejména do severovýchodního Tibetu, do kočovnických rodin, mezi pastevce, na tibetské náhorní planiny i do kláštera. Jeden film se duchovnem tedy také zabývá, ale festival ukáže zejména dnešní život, střet staré kultury s modernizací,“ upozornila tibetoložka Zuzana Ondomišiová z pořádající o. s. Potala.

„Víceméně jsou to filmy hrané, které, aspoň podle vyjádření samotných režisérů, hledají určitou inspiraci v západní kinematografii,“ doplnila k programu. Třemi snímky je zastoupen režisér Päm Cchetän, jenž minimalistickým filmovým jazykem vypráví mikro-příběhy o proměnách dnešního Tibetu.

The Search / Hledání (2009, režie: Päm Cchetän)
The Search / Hledání (2009, režie: Päm Cchetän)

Diváci mají možnost seznámit se s jeho debutem Tiché svaté kameny, v němž dokumentuje zemědělskou komunitu ve své rodné vesnici; filmem Starý pes a snímkem Hledání, jenž je označován za nejlepší tibetskou road movie všech dob. Je to také první film natočený výhradně v Tibetu, v tibetštině a s tibetským štábem. „Tibetská kultura jako taková je velmi stará, ale tibetská kinematografie je úplně nový fenomén podobně jako novodobá tibetská literatura,“ upozornila Zuzana Ondomišiová.

Tibetský dokument na festivalu zastupuje básník, spisovatel a režisér Čenagcchang Dordže Cchering alias Džangbu. Ve snímku Kökenúr se vypravil ke stejnojmennému jezeru, které je v tibetské tradici považováno za posvátné, ale zároveň je perspektivní turistickou oblastí oblíbenou čínskými cestovateli. Komické dokumentární road movie Tantrický jógin zachycuje obyvatele vesnice, kteří se vydávají na náboženské shromáždění a při svém putování se setkávají s neočekávanými překážkami.

  • Mirror of Emptiness / Zrcadlo prázdnoty (2010, režie: Ma Li)
    Mirror of Emptiness / Zrcadlo prázdnoty (2010, režie: Ma Li) zdroj: Občanské sdružení Potala
  • Summer Pasture / Letní pastviny (2010, režie: Lynn True, Nelson Walker)
    Summer Pasture / Letní pastviny (2010, režie: Lynn True, Nelson Walker) zdroj: Občanské sdružené Potala

Čínský pohled na Tibet je na festivalu zastoupen dokumentem Zrcadlo prázdnoty režisérky Ma Li. Vznikal během jednoho roku za zdmi tibetského kláštera Seršul ve výšce 4 500 metrů nad mořem.

V programu je zařazen také titul amerických režisérů Lynna Truea a Nelsona Walkera, kteří strávili několik měsíců na pastvinách s rodinou tibetských nomádů. Snímek Letní pastviny nabízí intimní pohled na vztahy v rámci mladé rodiny kočovníků i celé komunity a klade otázky po udržitelnosti života spjatého s přírodou v době, kdy se odchod do města zdá být tou správnou volbou.

„Chtěla bych diváky pozvat nejen na filmy, ale každý den, od středy do pátku, proběhnou i besedy s odborníky ke konkrétním tématům,“ doplnila k festivalu Ondomišiová. Přehlídku provází také výstava panoramatických fotografií Jaroslava Poncara.