Rozmarná léta českého filmu knižně

Praha - Aňa Geislerová, Ondřej Vetchý a Jiří Menzel se dnes v Praze stali kmotry knihy Jaroslava Sedláčka nazvané Rozmarná léta českého filmu. Jejím jádrem je stejnojmenný dokumentární cyklus, který loni odvysílala Česká televize.

Knižní kapitoly, stejně jako jednotlivé díly cyklu, formou kroniky mapují rok od roku zásadní události, okamžiky, historické milníky i tvůrčí počiny v domácím filmovém světě po listopadu 1989. Knížka nepostrádá ani historický exkurz do doby zdánlivě nedávno minulé. Především však nabízí výpovědi, názory, lidské postoje a vzpomínky více než dvou stovek osobností s tímto oborem úzce spjatých. Zatímco však televizní cyklus se zaměřil na dvacetiletí, kniha vedle části věnované historii mapuje léta 1989-1998.

Sedláček si cení především toho, že drtivá většina filmařů hovořila bez obalu. „Někdo s vtipem a nadhledem, jiný s hořkostí. Došlo mi, že spousta lidí o české kinematografii 90. let nic neví. Proto jsem chtěl vyprávět očima těch, kteří to osobně prožili,“ řekl. Druhý díl publikace se zbývající desetiletkou by se podle něj měl na trhu objevit před Vánoci.

Rozmarná léta českého filmu
Zdroj: ČT24/ČT

„Po listopadu byla situace pro filmaře mnohem zajímavější. I když se pak museli naučit žebrat o peníze,“ řekl Menzel. Pro Vetchého byl začátek 90. let příslibem něčeho neuvěřitelného. „Byl jsem ale snílkem,“ přiznal. Čas od času se prý dostane ke knize složené z ukradených úvah, rozhovorů a myšlenek. „Tato publikace je ale výjimkou - i proto jsem tady,“ dodal. Přivítal, že podá sofistikovanější obraz o české kinematografii. „Svůj první film jsem točila jako čtrnáctiletá. Psal se rok 1990 a šlo o snímek Ondřeje Trojana Pějme píseň dohola. Také proto nemám srovnání,“ podotkla Geislerová.

Autor knihy Jaroslav Sedláček připomněl, jak se po listopadu 1989 český filmový průmysl rychle rozpadl. „Tak špatně na tom nebyl český film ani za protektorátu. Vždyť ještě v roce 1990 mělo premiéru 37 filmů, o dva roky později jen šest,“ dodal.

Česká televize je největším koproducentem domácí filmové tvorby. Od roku 1992 se podílela na přípravě více než dvou stovek snímků. Dokumentární cyklus Rozmarná léta českého filmu nabídl první ucelené ohlédnutí za dějinami českého hraného celovečerního filmu po sametové revoluci.

Vydáno pod