Plzeňské Finále vyhrály Dům a Láska v hrobě

Plzeň - Vítězem jubilejního 25. ročníku festivalu českých filmů Finále se včera v Plzni stal celovečerní snímek Dům režisérky Zuzany Liové, tedy příběh snu nedokonalého muže o dokonalé rodině. V konkurenci dalších devíti snímků obdržel Zlatého ledňáčka. Nejlepším dokumentem se stala Láska v hrobě od režiséra Davida Vondráčka, který uspěl mezi 21 soutěžními snímky.

 Režisérský debut Liové se podle pětičlenné poroty v čele s herečkou Emilií Vašáryovou vyznačoval nebývalou intenzitou a upřímností. Režisérka citlivě popsala vztahy mezi rodinnými příslušníky, kteří nedokážou vyjádřit své city, a konflikt mezi dvěma sny a dvěma generacemi. „Náš film je opravdu československý, jsem ráda, že spolupráce mezi tvůrci od herců po kameramany pokračuje. Česká strana dala většinu financí, vznikl v České televizi,“ uvedla Liová.

Nejlepší dokument Láska v hrobě vybrala tříčlenná porota v čele se socioložkou Jiřinou Šiklovou. Jde o baladu o páru bezdomovců, kteří se skupinkou dalších outsiderů našli dočasné útočiště na hřbitově v pražských Strašnicích.

Láska v hrobě (2012, režie: David Vondráček)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Divákům se nejvíce líbil snímek Vrásky z lásky režiséra Jiřího Stracha. „Český film dýchá zajímavými barvami a pořád mu bije srdce. Tak pojďte někdy do kina a neignorujte nás,“ uvedl při předávání ceny Strach. Cena za nejlepší herecký výkon připadla Davidu Novotnému za Okresní přebor.

"Festival navštívilo za týden téměř 10 900 diváků, což je zhruba stejně jako loni, tedy standardní návštěvnost. Řada projekcí byla vyprodaná, velký úspěch měly filmy Martina Šulíka a polské filmy," řekl ředitel přehlídky Ivan Jáchim.

Podle něj byl letošní festival výjimečný především porotami. „Mimořádně si sedly a mimořádně krásně lidsky fungovaly. Festival byl také mimořádný polskou sekcí,“ dodal. Za týden bylo ve 115 projekcích uvedeno 144 filmů ve 12 tematických sekcích.

Cenu Václava Táborského pro autory do 35 let dotovanou Nadačním fondem Dagmar a Václava Táborských dostala režisérka Jana Počtová za Generaci Singles. Cenu Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokument získal film Veřejně načerno režisérek Lucie Králové a Terezy Reichové.

Filmové kluby ocenily Aloise Nebela režiséra Tomáše Luňáka a dokument Pod sluncem tma režiséra Martina Marečka. Cenu od studentské poroty obdržel celovečerní snímek Nic proti ničemu režiséra Petra Marka a dokument Andělská hra režisérky Adély Sirotkové.

Členem mezinárodní poroty soutěže celovečerních filmů byl slavný polský režisér Krzysztof Zanussi. Jeho účast měla vztah i k letošnímu zaměření na polskou kinematografii. Uvedena byla totiž v obnovené premiéře i zrestaurovaná kopie filmu Janusze Majewského Dvojí svět hotelu Pacifik a výběr současných polských filmů.