Češi boří své nosy do knih častěji

Praha – Zájem Čechů o knihy evidentně roste. Letošní rok se jich vydalo celkem 19 000, čemuž nemůže svými čísly konkurovat žádný rok 21. století. Je to vůbec nejvíce od roku 1993. Přestože na dobré polovině z nich mají podíl státní instituce, jedná se o 11% nárůst na knižním trhu.

Český národ se sice v evropských měřítkách hodnotících počet čtenářů pohybuje na spodních příčkách, podle Richarda Klíčníka z nakladatelství Argo ale čteme ještě stále dost. Největší problém spatřuje v tzv. obchodní „džungli“, která čtenáři ztěžuje patřičný výběr literatury. Titulů je pro něj přehršle a zájemce nemá čeho se při selekci chytit. 

Klíčník je také toho názoru, že čtenáři nedají ani na určité nakladatelství. Nezáleží jim na tom, kdo dílo vydal, ale hlavně, že existuje. Do povědomí se zapsalo jen několik starších nebo hlavně velkých nakladatelství. Malí nakladatelé nemají v dnešní době velkou šanci před těmito giganty uspět. 

Vlivem zvýšeného DPH budou mít navíc problém se uživit. A protože už ceny za literaturu nemohou narůst kvůli „psychické hranici“, sáhnou nakladatelé do vlastních řad, tvrdí Klíčník. Spousta z nich bude tuto profesi naplňovat v rámci hobby, někteří si budou muset najít zaměstnání, které je uživí. 

Co je dnešním největším hitem bořícím regály? Průzkumy ukazují, že v prodeji jasně vedou severské detektivky, romány pro ženy nebo duchovní literatura, jejímž zástupcem je třeba brazilský spisovatel Paolo Coelho. Jako jeden z mála autorů vydává své knihy v desetitisícových nákladech. 

Ačkoliv by se mohlo zdát, že se pochmurná situace knižního trhu lepší, nynější výdaje stále není možné srovnávat s těmi v devadesátých letech. Náklady dnešních vydaných knih se zcela standardně pohybují okolo 600 – 1 500 kusů, což je téměř k smíchu oproti desetitisícovým nákladům 20. století.   

Nesmíme opomenout ani pomalu narůstající trend elektronických knih. Jejich vzestup není nijak závratný, přesto neustále míří směrem vzhůru, a tak nyní zaujímají půl procenta celkového trhu. Do Ameriky už i přes svou nemalou cenu pronikly mnohem hlouběji, zatímco v Česku o nich zákazníci zatím jen diskutují. „Všichni o nich mluví, ale málokdo je kupuje,“ upozornil Klíčník. Knižního pirátství se ale zatím nebojí. Nakladatelství zkrátka počkají, jak se bude trh vyvíjet a podle toho se zařídí.