Vysoké podpatky vyťukávají rafinovanou kompozici

Natočit vkusně film, kde si žena, nic netušíc, vezme bývalého milence svojí matky, uznávané klubové zpěvačky, den před jeho smrtí s oběma navštíví klub, kde si to v šatně rozdá s transvestitou, který napodobuje její matku, zvládne skutečně jen Pedro Almodóvar. Diváci si jeho zvláštní skládačku z roku 1991 mohou připomenout v rámci cyklu Velikáni filmu v pondělí 14. 5. 2012 od 21:50 na ČT2.

Mezi slavnou zpěvačkou Becky del Páramo a její dcerou Rebeccou panuje dlouholeté napětí. Rebecca trpí matčinou popularitou a k její nejistotě a méněcennosti přispívá i to, že populární a zaneprázdněná matka se o ni starala a zajímala jen sporadicky. Když se Becky po patnácti letech vrací do vlasti, její dospělá dcera je odhodlána se s problematickým vztahem vypořádat. Mezi ženami však záhy propukne nový konflikt kvůli Manuelovi - bývalému milenci matky a současnému manželovi dcery. Propletené rodinné vztahy brzy fatálně naruší vražda…

  • Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky
    Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky zdroj: ČT
  • Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky
    Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky zdroj: ČT

Almadórovsky vykalkulovaný film, brilantně využívá všech složek nutných k dobrému výsledku. Dobře scenáristicky budovaná stavba, která má tajemství i napětí, ale i osobitý, trochu podivný humor, výtvarně laděné interiéry, výborné herecké výkony, kterým kraluje Marisa Paredes v roli matky za brilantní podpory Miguela Bosé v šílené trojroli, to vše umocněno Sakamotovu rytmickou hudbou, která v hlavě uvízne na dlouhou dobu.

Film zosobňuje přechod mezi ranými Almodóvarovými filmy s jejich bláznivou komikou a perverzní sexualitou a pozdějšími citově vypjatými melodramaty. Almodóvar klade důraz především na vyjádření emocí a možná proto dokáže suverénně a vkusně natočit zápletku, jejíž převyprávění zní neskutečně či banálně. Strhující výkony herců v tenatech tragikomických vztahů podtrhuje hudba. Za povšimnutí stojí vizuální stránka filmu včetně oděvů a doplňků obou hlavních hrdinek, z nichž některé (náušnice, podpatky) hrají v příběhu důležitou roli. 

  • Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky
    Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky zdroj: ČT
  • Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky
    Pedro Almodóvar / Vysoké podpatky zdroj: ČT

Vysoké podpadky – (Španělsko - 1991). Hrají: V. Abrilová, M. Paredesová, M. Bosé, F. Atkine, P. D. del Coral a další. Scénář a režie Pedro Almodóvar, hudba Rjúiči Sakamota.

Pedro Almodóvar - jeden z nejznámějších španělských režisérů a scenáristů, držitel dvou Oscarů, se v mládí usadil v Madridu, kde začal točit jako samouk krátké filmy s erotickými náměty. Během 80. let se pak prosadil díky svým autorským filmům s kontroverzními motivy – jako jsou extrémní sexuální úchylky a zvrácenosti, násilí nebo drogy (např. Labyrint vášní, Co jsem komu udělal? Matador, Zákon touhy). Ústředními tématy jeho snímků jsou ve většině případů komplikované mezilidské vztahy, lidská osamělost, láska, vášeň a erotika.

Světovou událostí se v roce 1987 stal jeho film Ženy na pokraji nervového zhroucení, který byl nominován na Oscara a obdržel Evropskou filmovou cenu Felix. Na vrcholu slávy byl Pedro Almodóvar v roce 1999, kdy získal četná ocenění včetně svého prvního Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film za snímek Vše o mé matce. Úspěšný byl i další jeho film Mluv s ní oceněný Oscarem za scénář. 

I v zatím posledním filmu Kůže, kterou nosím z roku 2011 s Antonio Banderasem v hlavní roli lékaře, chorobně milujícího a toužícího po pomstě, se vrací ke svému tradičnímu tématu hranice mezi mužskou a ženskou identitou. 

Společně s bratrem Augustínem se Pedro Almodóvar objevil téměř ve všech svých filmech v epizodních rolích. Díky jeho filmům odstartovali svoji mezinárodní kariéru někteří jeho oblíbení herci – Antonio Banderas, Carmen Maurová nebo Victoria Abrilová. V roce 1987 založil vlastní produkční společnost El Deseo P. C. Je autorem pornografického fotorománu Toda tuya (Úplně tvá) a novely Fuego en las entranas (Oheň v útrobách). Česky vyšla jeho kniha Patty Diphusa, Venuše záchodků – sbírka povídek psaných fiktivní pornoherečkou a toaletářkou, vyjadřující se i k filmovému byznysu.