Hudba Johna Cage se výborně tříští o historická letadla

Praha  - Hlavní událostí na festivalu Pražské jaro je dnes netradiční koncert v Dopravní hale Národního technického muzea. Přímo mezi exponáty - zavěšenými historickými letadly, nablýskanými automobily a starými motocykly - zahraje Agon Orchestra pod vedením Petra Kofroně. Koncert připomene 100. výročí narození a zároveň 20. výročí úmrtí průkopníka nové hudby a estetiky, skladatele a experimentátora Johna Cage.

Spolupráce Pražského jara a Národního technického muzea je založena na skutečnosti, že v Dopravní hale je překvapivě výborná akustika. „Doufám, že jsme založili velmi dobrou tradici a Pražské jaro se bude odehrávati i v těchto netradičních prostorech,“ uvedl ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Vynikající akustika je podle Ksandra způsobena exponáty muzea, především zavěšenými letouny, které zvuk vhodně tříští. Koncert s kapacitou 350 míst je již dlouho vyprodán. Návštěvníci muzea si však mohou sál, který se pro dnešní den proměnil v koncertní halu, prohlédnout.

Program Pocty Johnu Cageovi:

Brian Eno: Discreet Music
John Cage: Water Walk
John Cage: Root of an Unfocus + And the Earth Shall Bear Again
Michal Nejtek: Not I (světová premiéra)
John Cage: Imaginary Landscape No. 4
Frank Zappa: Revised Music for Low-Budget Orchestra
Petr Kofroň: Imaginární symfonie (světová premiéra)
David Lang: Pierced
Ivan Acher: Iz iz a mam dž i t´ing (světová premiéra)


Během koncertu zazní několik novinek ve světové premiéře a mimo jiné i slavná Cageova skladba Imaginární krajina č. 4, která je věnována 12 radiopřijímačům, z nichž každý je naladěný na jinou stanici a každý také hraje jinak hlasitě podle partitury.

John Cage (1912–1992) byl umělec na pomezí různých žánrů, známý hlavně jako skladatel aleatorické experimentální hudby. Jeho nejznámějším dílem je kompozice 4'33„, která se skládá z trojího otevření a zavření víka klavíru, aniž by byl za celé trvání skladby zahrán jediný tón. Posluchači se tak mohou intenzivně zaposlouchat do běžně nepovšimnutých zvuků ticha. “Byla to experimentální osobnost, člověk, který bořil mýty a hranice," říká Roman Bělor, ředitel Pražského jara.

V Rudolfinu se dále uskuteční finále mezinárodní interpretační soutěže v oboru violoncello. Odpoledne a večer doprovodí finalisty ve Violoncellovém koncertu h moll Plzeňská filharmonie. Příznivcům operní tvorby festival nabízí v Národním divadle Dvořákovu operu Jakobín, kterou zrežíroval Jiří Heřman. Festival začal v sobotu 12. května a potrvá do 3. června.

Video Rozhovor s Karlem Ksandrem a Romanem Bělorem
video

Rozhovor s Karlem Ksandrem a Romanem Bělorem