Barta natočil z vosku Sněžnou ženu pro Japonsko

Praha - Výtvarník a režisér Jiří Barta představil svůj nový krátký snímek Yuki Onna (Sněžná žena). Projekt zpracovávající motiv japonské legendy o chlapci, který je potrestán za nesplnění slibu, vznikl na objednávku japonského koproducenta. Realizace filmu včetně příprav trvala dva roky a stála 3,5 milionu korun. Režisér ve filmu využil různé techniky, mimo jiné voskovou animaci. „Vosk má atmosféru, hloubku i tajemství, když se prosvítí,“ říká Barta, který byl hostem Profilu ČT24.

Námět čtrnáctiminutového snímku vychází z legendy spisovatele řeckého původu Lafcadia Hearna, který žil a tvořil v japonském císařství od roku 1880. Sbírka jeho povídek Kwaidan je v Japonsku všeobecně známá. „Jsou to Povídky zvláštních nebo podivných věcí,“ překládá název Barta. Jedna z nich líčí osud chlapce Minokičiho, který je potrestán za porušení slibu Sněžné ženě.

Hororové příběhy s poetickým nádechem

„Tato lidová pověst má výraznou filozofickou hloubku, zejména v otázce odpovědnosti za daný slib, plynutí času a nových začátků. Dalo by se říci, že sbírka obsahuje hororové příběhy s poetickým nádechem, ale horor jsem z toho dělat nechtěl. Spíše mě zaujala emoční rovina dávající divákovi prostor k zamyšlení,“ uvedl Barta. Japonské povídky vycházejí podle něj ze zenové estetiky, tudíž z jednoduchosti příběhu.

„Není to čistě animovaný, ale kombinovaný film,“ říká dále Barta. Na tři desítky dobově oblečených Japonců snímal metodou pixilace, kdy mnoho záběrů překresloval. Pozadí tvoří většinou dokreslovaná smyšlená krajina, podobně jako ve filmech Karla Zemana. Některé detaily jsou zvýrazněny kreslenou animací podle skutečných postav, jako tomu bylo ve snímku Alois Nebel. Jednotlivé segmenty obrazu Barta promítal na voskové pláty, které dále animoval.

„Tuto techniku považuji za novou, ale to asi proto, že jako výtvarník vždycky hledám nějakou novou formu. Zkouším různé barvy, materiály i techniky,“ uvedl. Původně prý začínal s voskem, do kterého ryl reliéf, ale pak si uvědomil, že předloha má dokumentaristický základ, takže se nemůže pohybovat jen v iluzi.

Předfilm anebo film festivalový

Důležitou složkou filmu je i hudba, která se podle Barty mimořádně povedla. Hudební doprovod zkomponoval a nahrál Michal Novinski, který v úvodní pasáži použil odkaz na Dvořákovu Novosvětskou. Novinski dřívě pracoval například na filmu Kuky se vrací.

Jiří Barta při práci na filmu Na půdě
Jiří Barta při práci na filmu Na půdě

Distribuce Sněžné ženy je zajištěna hlavně v Japonsku, kde má Barta nadšené diváky. „Je to asi 14 minut a naše distribuce s takovou metráží nepočítá. Eventuálně by to mohlo být promítáno jako předfilm anebo jako film festivalový.“ Michal Podhradský ze společnosti Animation People uvažuje o premiéře na prestižní mezinárodní přehlídce a pak o reprízách na festivalech animovaného filmu ve světě. Český komentář namluvili Oldřich Vlach a Jitka Ježková, vznikla i anglická a japonská verze. Podpora fondu kinematografie zajistí, aby snímek byl zachován v Národním filmovém archivu v Praze.

Barta je autorem světově známých snímků Krysař, Zaniklý svět rukavic, Klub odložených, Poslední lup a Na půdě. Už dlouho usiluje o realizaci legendy o Golemovi. Prozradil, že „právě přepracovává scénář, je naděje, že by vznikl v koprodukci Česka, Francie a USA.“