Rocková hudba mi evokuje kapitalismus a komerci

Praha - Pražské Rudolfinum hostilo jednu z hlavních hvězd letošního Pražského jara. Brit Ian Bostridge, bývalý filozof a historik a nyní jeden z nejvyhledávanějších ostrovních tenoristů, vystoupil před pražským publikem za doprovodu Orchestru doby osvícenství (Orchestra of the Age of Enlightenment) pod vedením Stevena Devina. „Klasickou hudbu chápu jako divadlo a divadlo spočívá v živém kontaktu účinkujících a diváků,“ říká Bostridge.

Bostridge již na první pohled popírá prakticky všechna klišé, která se tenoristům často přisuzují. Ať už se jedná o vyšší tělesnou hmotnost či absenci kvalitního vysokoškolského vzdělání. Vysoký, štíhlý tenorista studoval historii a filozofii na předních britských univerzitách v Oxfordu a v Cambridgi. Je dokonce autorem studie o čarodějnictví v 18. století.

Přestože nepochází z hudební rodiny, stal jedním z nejoblíbenějších interpretů barokní hudby a písní 19. a 20. století. „Když hrajete na nějaký nástroj, musíte se mu začít věnovat často ještě před desátým rokem. Se zpěvem ale můžete začít daleko později. Často se stane, že zpěváci se před svou kariérou věnovali zcela jiným profesím,“ říká Bostridge.

Bostridge se českým milovníkům vážné hudby poprvé představil teprve v roce 2007, kdy svým vystoupením v pražském Stavovském divadle zahájil 12. ročník mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu. Tenorista vzpomíná nejen na toto vystoupení, ale i na svou vůbec první návštěvu české metropole na počátku 90. let.

„Bylo to zrovna v době, kdy do Prahy mířili Rolling Stones. Všichni tady to brali jako úžasnou událost, já to ale vnímal negativně. Rocková hudba byla tehdy spojována se svobodou, mně ale evokovala spíš kapitalismus, komerci,“ posteskl si Bostridge.

Jak říkal profesor Freud…

Na sobotním představení zazněl Braniborský koncert č. 4 a také árie z kantát a dvě instrumentální věty z kantát. „Je to sice o smrti a umírání, ale není to chmurné,“ dodal závěrem slavný Brit. „Mám rád různou hudbu. Některá barokní hudba je lehká, jiná snová. Je ale pravda, že většina klasické hudby vypráví o lásce a smrti, což jsou témata, která jsou hluboce propojena, jak nám říkal profesor Freud,“ připomíná Bostridge.

Bostridge debutoval v roce 1994 na Edinburském festivalu, kde jako sólista úspěšně odstartoval svou kariéru. Osmačtyřicetiletý tenorista je známý svým výrazným expresivním zpěvem a respektem vůči jazyku a textu. Nejraději má koncerty, naopak nemá rád dlouhá angažmá a daleké cesty, které by ho odloučily od rodiny.

Orchestr doby osvícenství založila skupina londýnských hudebníků před více než dvaceti lety. Jejich snahu o autenticitu interpretace nejen barokní a klasicistní tvorby podporuje využívání historických nástrojů.