Režisér Michael Haneke si témata nevymýšlí

Praha/Cannes - Hlavní cenu Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes 2012 dostal snímek Amour rakouského režiséra žijícího ve Francii Michaela Hanekeho. Rozhodla o tom porota v čele s italským režisérem Nanim Morettim. Hanekeho komorní drama o posledních a často nedůstojných chvílích vychází z jeho vlastních osobních zkušeností. V hlavních rolích snímku Amour excelují legendy francouzského filmu - jednaosmdesátiletý Jean-Louis Trintignant a pětaosmdesátiletá Emmanuelle Rivaová.

„Byl to úžasný, ale zároveň velmi bolestný příběh; uvědomil jsem si, jak náročné může být stáří a velmi mě to znepokojilo,“ nechal se slyšet úspěšný módní návrhář a výtvarník Jean-Paul Gaultier. 

„Když dosáhnete určitého věku, jste vždy více či méně konfrontováni s utrpením svých blízkých. Ať už jsou to vaši prarodiče, rodiče, nemocný partner nebo dítě. I já jsem to zažil ve své rodině - a dovedlo mě to až k tomu, že jsem natočil na toto téma film,“ uvedl snímek na tiskové konferenci režisér. 

I tentokrát ukazuje Haneke lidskou společnost v syrové podobě - bez filmových efektů, umělých emocí a sentimentálních obrazů. Přirozenou a takovou, jaká je. Jako pozorovatel všedního života tak canneskou porotu oslovil už potřetí. Poprvé to bylo v roce 2001 s Pianistkou v podání Isabely Huppertové. Drama, za které Haneke získal Grand Prix a světový ohlas. V roce 2009 pak získal Zlatou palmu za nejlepší film pro Bílou stuhu. Černobílý snímek, ve kterém sledoval vznik násilí a fanatismu v jedné vesnické komunitě začátku minulého století.

„Vždycky jsem nucený mluvit o tématech svých filmů a tento je o lásce. Jsou to novináři, kteří nám, režisérům, dávají nálepky. Jednu dobu jsem tak byl specialista na násilí, ale to vůbec není o mě. Témata přicházejí ke mě ze společnosti, z toho, co se kolem děje,“ upozornil Michael Haneke.

Vydáno pod