Stibor nefotil ženy jako porcelánové panenky

Olomouc - Nejen známé a originální ženské akty, ale i fotografie z raného období tvorby či snímky z cyklu Kámen představí v olomoucké Galerii G výstava věnovaná jednomu z nejznámějších českých fotografů druhé poloviny 20. století Miloslavu Stiborovi. Koná se k autorovým nedožitým 85. narozeninám a nabízí reprezentativní průřez jeho dílem.

„Výstava obsahuje 45 fotografií. Těžiště spočívá v 60. letech, kam spadá například výběr z nejznámějšího Stiborova cyklu 15 fotografií pro Henry Millera, ale i další akty a portréty z tohoto období,“ upozornila kurátorka Štěpánka Bieleszová.

Připomněla, že Stibor nasnímal modelky v odvážných, ale zároveň přirozených pozicích. Ze snímků pořídil výřezy a nebál se ukázat erotikou nabité detaily ženského těla. Zcela nově přistoupil k zachycení pokožky, již podal jako naturalistickou drsnou strukturu. „Jeho přístup byl v dané době zcela nový. Do té doby se ženy zobrazovaly spíše jako jakési porcelánové panenky,“ soudí Bieleszová.

  • Kurátorka výstavy fotografií Miloslava Stibora Štěpánka Bieleszová autor: Luděk Peřina, zdroj: ČTK
  • Z cyklu fotografií Miloslava Stibora pro Henryho Millera (Galerie G, Olomouc) autor: Luděk Peřina, zdroj: ČTK

Výstava zahrnuje i ranější tvorbu z 50. let, kdy ještě pracoval v exteriérech. „Fotografie odpovídají dobové náladě civilismu nebo poetiky všedního dne,“ podotkla kurátorka. Lidé si budou moci prohlédnout i fotografie z cyklu Kámen, jež vznikaly během Stiborových zahraničních cest po Evropě a Asii. V Turecku, Egyptě či Itálii se fotograf věnoval dokumentárnímu zachycení exotické architektury, antických a prehistorických soch či kamenných útvarů.

„Své fotografie velice složitě a komplikovaně upravoval v temné komoře. Stibor vytvořil celou řadu postupů, kdy zesvětloval, ztmavoval či pomocí šablon upravoval obraz. Chtěl dosáhnout nejvyšší umělecké kvality. Souviselo to i s tím, že byl profesorem deskriptivní geometrie a tíhl k čistému grafickému až geometrickému vyjádření,“ doplnila kurátorka.

Podle ní je dnes jméno Miloslava Stibora, jenž zemřel loni v březnu, synonymem pro vrcholnou fotografii aktu světové úrovně. Jeho snímky byly vystaveny na více než 140 samostatných a přes 400 skupinových výstavách v ČR i cizině. Byl též významným pedagogem, v Olomouci nese jeho jméno základní umělecká škola. V ní mimo jiné zřídil fotografickou školu pro dospělé, z níž vzešla řada významných fotografů. Velkou kolekci jeho snímků vlastní Muzeum umění v Olomouci, které mu v roce 2007 uspořádalo reprezentativní výstavu.

Vernisáž výstavy Miloslav Stibor (1927-2011) se uskuteční ve středu a výstava bude přístupná do konce června.