V Brně pohřbí Václava Klause

Brno - Přímý televizní přenos ze státního pohřbu Václava Klause mohou sledovat diváci během představení brněnského nezávislého Divadla Feste. Pohřbívání, jak zní název inscenace, se 6. června odehraje v premiéře.

„Requiem v Chrámu svatého Víta v Praze v pravé poledne dnes vyvrcholí státní smutek k uctění památky prezidenta Václava Klause. Na poslední rozloučení s ním míří do Prahy významní hosté z celého světa. Česká televize zahajuje mimořádné vysílání. Vítejte na Jedničce a zpravodajské Čtyřiadvacítce.“


Autor hry Roman Sikora začal hru psát před rokem. „Oslovil jsem ho loni po prázdninách, jestli by nenapsal dramatický text, který by se věnoval končícímu prezidentskému období Václava Klause. Smrtí Václava Havla vznikla idea zasadit celý koncept do přímého přenosu veřejnoprávní televize,“ prozradil ke vzniku Pohřbívání režisér inscenace Jiří Honzírek.

Hra se ohlíží za Klausovou politickou kariérou a bilancuje, jakým způsobem za tu dobu ovlivnil českou společnost. „Jsme konfrontováni s tím, co Václav Klaus vykonal za dobu 10 prezidentských let i za léta předchozí. Bilancujeme, co všechno udělal, a jakým způsobem ovlivnil českou společnost do dnešní podoby. V inscenaci vystupují postavy současné, kterými se Václav Klaus obklopuje, i minulé, kterými se obklopoval,“ vysvětlil režisér.

„Před Karlovým mostem se z Křížovnické ulice do mohutného smutečního procesí zařadilo tři sta osmdesát šest luxusních offroadů s prominentními značkami z celé republiky v čele se závodním kamionem zpěváka Daniela Landy.“


Happy end čekat příliš nelze. Organizátoři pohřbu ke konci inscenace nenápadně zmizí a zanechají po sobě jen dluhy. Někdo dokonce ukradne Klausovu rakev i s jeho ostatky a draží ji na eBay.

Divadlo Feste je nezávislé profesionální divadlo, které se zaměřuje hlavně na sociální a politická témata, usiluje o rozvoj otevřené občanské společnosti. Pojítkem inscenací je hledání identity současného člověka. V jednotlivých hrách soubor zpracovával například témata islámu, romské otázky, ultrapravicového terorismu nebo hazardu. K moderním a soudobým českým dějinám se divadlo vyjadřovalo v inscenacích Osmdesátdevět, Havel píše Husákovi a Dr. Emil Hácha.