E.T. - Mimozemšťan dojímá všechny generace diváků

Los Angeles  - Jeden z nejslavnějších filmů všech dob o malém a bezbranném mimozemšťanovi s názvem E.T. - Mimozemšťan se poprvé na plátnech kin objevil 11. června 1982. Příběh roztomile ošklivého tvora se šišatou hlavou, smutnýma očima a svítícím prstem, kterého jeho kolegové zapomenou na modré planetě, zajistil americkému režisérovi Stevenu Spielbergovi okamžitě výsostné postavení v Hollywoodu.

Sentimentální pohádka o potřebě dorozumění a touze po domově stála pouze něco přes deset milionů dolarů, zisky však překonaly hranici 700 milionů dolarů. V roce 1982 film získal čtyři Oscary - za hudbu, zvuk, zvukové efekty a zvláštní efekty. „E.T. je pro mne takovou love story o vztahu mezi desetiletým klukem a devět set let starým mimozemšťanem,“ řekl režisér o snímku, který považuje za svůj nejosobnější film a splněný sen z dětství. Malý mimozemský hrdina, který se proslavil úpěnlivou prosbou „E.T. Go Home“, dodnes dojímá diváky všech generací.

Filmový kritik Radomír D. Kokeš hodnotí film E.T. - Mimozemšťan jako jeden ze zásadních filmů pro generaci dětí 80. let. Tak trochu sentimentální příběh malého mimozemšťana přinesl v té době neobvykle pozitivní pohled a divákům nabídl univerzální hodnoty a porozumění. Přelomovou novinkou ve Spielbergových filmech bylo i to, že mimozemšťan, který nevypadal jako člověk, představoval pozitivní postavu s lidským chováním, ne nějaké neurčité nebezpečí. A neobvyklé bylo i obsazení dětského hrdiny do hlavní role. Zajímavý byl film i po technické stránce, postavička E.T. mimozemšťana nevznikala jen pomocí loutek, ale některé scény hrály i děti oblečené do speciálních kostýmů.

Pro režiséra Stevena Spielberga byl jeho šestý film E.T. - Mimozemšťan zcela zásadní, právě tento film ho světově proslavil. Od roku 1982 Spielberg natočil dalších třicet velice různorodých filmů. Spielberg, jako klasický hollywoodský režisér, se ve svých filmech zaměřuje hlavně na příběh, ať už jde o vážné kusy, nebo zábavné filmy jako Indiana Jones nebo Jurský park.  Od devadesátých let se pak v jeho tvorbě objevují stále častější experimenty, mění žánry, postupy i témata.