Explosive útočí na lidské smysly

Praha – Photoshopem upravené modelky topící se v záplavě barev, zdeformované portréty lidí a v neposlední řadě koláže z odlišných materiálů. Výstava Explosive, jejímž autorem je Michal Cimala, útočí agresivně na lidské smysly a představuje další z mnoha apokalyptických vizí. Neobvyklé exhibice se zhostila galerie Trafačka.

Za poslední dva roky se autor snažil odpoutat od tématu hudebních objektů, kterým se věnoval celé desetiletí. Přestěhoval se tak do nového ateliéru, kde začal pracovat s kolážemi různých materiálů, do nichž postupně dokresloval detaily. Na kurátora Ottu Urbana působily ukázky nových děl jako výbuchy tvůrčí energie – odtud tedy název výstavy. 

„Pracoval jsem s fotkami, které jsou určeny pro módní magazíny a pro reklamu,“ řekl Cimala. Míchal tak obrazy ze světa módy a pozlátka se zprávami s válečnou či jinak pochmurnou tematikou. „Ty ženy mají na sobě tolik photoshopového make-upu, že už vypadají tak neskutečně, že jsem je musel použít a nějakým způsobem negovat,“ vysvětlil výtvarník důvod, proč si vybral právě svůdné objekty. 

Materiál, z něhož jsou koláže stvořeny, nacházel Cimala v odpadu z tiskárny, která stojí nedaleko jeho současného ateliéru. „Tiskařské nepodarky značně definovaly cestu, po níž se stále ubírám,“ přiznal umělec. 

„Na to navazují i moje nejnovější věci, které jsou spjaty s tvůrčí periodou, kde lidé kráčí či plují po mořích s ropnými skvrnami a vše hoří. Je to hodně apokalyptické, ale přitom to má v sobě i černý humor,“ nechal se slyšet. Je to prý jeho příspěvek k očekávanému konci světa, který by měl přijít letos v prosinci. 

Ve své tvorbě dbá především na detail, jenž nevymizel ani z pláten inspirovaných grafickým hudebním záznamem. Pozorné oko zde může objevit třeba skrytý novinový snímek z pohřebního průvodu. Vzhledem k výše zmíněným zkušenostem patří muzika mezi Cimalovy největší inspirace.

Zítra v Trafačce provede sám autor osobně a večer diváky potěší koncert kapely Dekadent Fabrik.