Polski film jako Brno

Karlovy Vary - Nevěděl jsem, jestli hrát, že hraju, nebo hrát, že nehraju, anebo nehrát vůbec. Postesknutí Pavla Lišky se týká filmu, který natočil spolu se třemi spolužáky z JAMU a režisérem Markem Najbrtem. Snímek o přátelství a absurditě hereckého života balancuje mezi realitou a iluzemi. Vždyť Brno v něm natáčí v Krakově.

Polski film, jak se snímek nazývá, bude mít světovou premiéru na 47. festivalu v Karlových Varech 4. července. Ani poté zřejmě ale nebude jasné, co je pravda a co ne. Tvůrci budoucí diváky s úspěchem mystifikují už od začátku. Jedna ze scén totiž vznikala na loňském ročníku festivalu, kde všichni uvěřili tomu, že herec Jan Budař chystá svůj celovečerní hraný režisérský debut. Ovšem je to trochu jinak.

„Součástí filmu je, že Honza Budař režíruje film, takže jsme vytvořili informaci, že je režisérem a celou tiskovou konferenci jsme tajně točili,“ přiznává producent Milan Kuchyňka. Ve snímku se objeví také záběry z přehlídky módní kolekce navržené Johnem Malkovichem, kterou představoval loni ve Varech. Jako modelové se na mole objevili Jan Budař či Pavel Liška.

Právě Liška spolu s Tomášem Matanohou, Markem Danielem a Josefem Poláškem hrají čtveřici jamáků, kteří si splnili dávný sen a natočili společný film. Jeho režie se ujal kolega Budař. Zdánlivě improvizovaný snímek se ale opírá o propracovaný scénář Roberta Geislera, Benjamina Tučka a Marka Najbrta, který film o natáčení filmu režíroval.

„Je to opravdu podivuhodný projekt,“ tvrdí Najbrt. „Oproti Protektorovi je to velká žánrová změna, která znamená návrat k našim kvazidokumentárním začátkům a svobodnému filmovému uvažování.“ Právě Protektor pomohl Polskému filmu k názvu. „Před dvěma lety jsme s Protektorem vyhráli na festivalu v Krakově hlavní cenu, jejíž součást byly taky dva miliony zlotých do dalšího filmu, takže jsme tuhle skutečnost okamžitě včlenili do scénáře,“ vysvětlil Kuchyňka. „Jelikož kluci točí ve filmu film, na který dostanou polské peníze, tak musí Brno točit v Krakově.“

Jenže tahle snaha spolu s Poláškovou katolickou vírou, Danielovým dvojníkem, Liškovou špatnou výslovností a Matonohovými finančními machinacemi přemění natáčení z počáteční idyly v boj o holé přežití uprostřed beskydských kopců. Aspoň tak praví synopse snímku. „Velkou součástí filmu je realita všech, co v něm hrají, vypovídají spoustu osobní věcí. Ale schováváme to do filmu, takže divák nepozná, co je a co není pravda, ale té pravdy je tam hodně,“ poznamenal Kuchyňka. Proto snímek tvůrci označují jako reality film.

Zmatený tím, co je a co není skutečnost, nebude ovšem zřejmě jen divák. Potíže rozeznat realitu od fikce dělalo během natáčení i Pavlu Liškovi: „Já si často říkám, že napodobovat jiný lidi a jejich charaktery je divný. Ale hrát sám sebe mi přišlo až úchylný. Během natáčení jsem se začal ztrácet. Nevěděl jsem, jestli hrát, že hraju, nebo hrát, že nehraju, anebo nehrát vůbec. V každém případě, my čtyři kamarádi, v dobrém i zlém, jsme si splnili sen, potkali jsme se s dalšíma kamarádama a ti nám pomohli natočit náš společný autorský film. Anebo jsme pomohli my jim. Pořád to mám ještě pomotaný.“

Kromě zmíněné čtveřice a Jana Budaře se ve filmu objeví také Jana Plodková, Lucie Benešová či polští herci Katarzyna Zawadszka a Krysztof Czeczot. Natáčelo se ve Varech, v Praze, Krakově, respektive v Brně, a vše končí ve Valašském Meziříčí v JZD.

Film v česko-polské koprodukci, přičemž tuzemskou účast zastupuje i Česká televize, se v kinech začne promítat 12. července. Na podzim pak vstoupí do kinodistribuce na Slovensku a na jaře také v Polsku.