Nový film Vladimíra Michálka: Posel by měl být Kojot

Karlovy Vary - „Ze začátku jsem psal vlastně o sobě, ale nakonec mi z toho vylezlo, že jde o hajzla,“ prozradil scenárista Marek Epstein o vzniku scénáře k filmu Vladimíra Michálka Posel. Snímek brněnského studia České televize má mimo soutěž na filmovém festivalu v Karlových Varech světovou premiéru.

Původně televizní projekt se tvůrci nakonec rozhodli uvést v kinech. Do distribuce vstoupí 18. října. „Věnuje se jiným problémům než mé předchozí filmy,“ podotkl Michálek, režisér snímků Zapomenuté světlo, Je třeba zabít Sekala a Babí léto. „Nicméně zůstalo, že je jen o jednom člověku,“ dodal.

Hlavním hrdinou (který je ovšem spíš antihrdinou) příběhu je poslíček neboli messenger v podání Matěje Hádka. Ve své umanutosti i vykořeněnosti je typickým „produktem“ dnešního města, které nabízí tolik možností vyžití, ale jen těžko se v něm zapouštějí kořeny.

Matěj Hádek (uprostřed) a Vladimír Michálek (vpravo)
Zdroj: ČTK
Autor: Igor Šefr

„Nemusíme dobývat Hollywood, ale filmy by měly být o něčem. Můžeme se pokusit o poctivou práci - a Epsteinův scénář měl k tomu předpoklady,“ domnívá se Michálek. Posel, respektive poslíček, se zpočátku jeví jako sympatický nekonformní mladík, postupně se však ukazuje, že je sobecký a bezcitný a preferuje jen své zájmy. „Hraju kluka, který má rád svobodu a nechce se mu moc pracovat. Je to takovej lehce prašivej pes,“ potvrdil Hádek.

Mezi touhou po svobodě a potřebou jistot ztrácí jeho postava své dřívější vztahy, ale zároveň odhodlaně buduje nové. Při jízdě životem, kterou jako by nemohl zastavit, bourá více, než by si možná přál. Podle Michálka je Posel snímkem o emancipaci třicátníků. „Myslím, že Posel by se mohl jmenovat Kojot,“ dodává Michálek. „Kojot je strašně zajímavé zvíře, inteligentní, divoké, ale až nesnesitelné a hodně sobecké.“

Matěj Hádek a Eva Leimbergerová
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Pro Hádka přichystal během natáčení řadu krkolomných scén na kole, v těch nejnebezpečnějších však nejen za něj zaskočili profesionální jezdci. Nevyhnul se ani natáčení erotické scény. „Stydím se, nerad tyhle věci dělám a připadám si jako voyeur,“ přiznal, „ale inspirován známou scénou z Formanova snímku Lásky jedné plavovlásky jsem přeci jen zařadil i kousek erotiky. Natáčeli jsme rychle, ale na ni jsem si nechal celý den.“

Do svého v pořadí osmého celovečerního filmu obsadil kromě Matěje Hádka také Jiřího Vyorálka, Jana Kolaříka, Evu Leimbergerovou a Stanislava Zindulku. Kameramanem snímku je Martin Štrba.