Pletichy mocných aneb Historická satira na současnou frašku

Pátý ročník festivalu Divadelní léto pod plzeňským nebem připravil 2. července svým příznivcům ojedinělý zážitek open air premiéry satirické hry V nouzi poznáš přítele, která se celá odehrála za hustého deště v zahradě Měšťanské besedy. Diváci fasovali deky a pláštěnky, vydrželi počkat půldruhé hodiny do bouřkou odloženého začátku představení a - až na pár výjimek - zůstali s trefnou komedií do konce.

Produkce hercům nabídla deštníky, což využil agilní hostinský Ricattore (Bronislav Kotiš) a své paraple začlenil do role, takže posloužilo coby ochrana před nečasem oběma zástupcům vrchnosti, totiž starostovi městečka Fonte Sindacovi (Michal Štěrba) i benátskému dóžeti Santovi (Petr Borovský). Tito představitelé městských a státních správ vlastní aktovky na špinavé peníze a estrádní cylindry vysoké podle svého postavení.

Tvůrci uvádějí, že autor - jen ve fragmentech dochované - italské satiry Francesco Gonin alias Jean Rets Comme Dieu (Jan Boží Mlýny) popsal politické intriky v městě Fonte (fonte v překladu znamená zdroj) natolik věrohodně, že musel užít pseudonym. Podtitul veselohry zní: historická satira na současnou frašku. V parku před Měšťanskou besedou stojí z lešení stvořený „nový kostel“, součástí scénografie je i replika u domácích nepopulární moderní zlaté kašny z náměstí.

V nouzi poznáš přítele
V nouzi poznáš přítele

„Věřím, že kdyby se hra hrála v jiném městě, tak se v ní zase poznají jiní lidé… Dostali jsme do ruky pár jejích útržků, témat a pravděpodobných podob… Mám kamaráda, který je napůl Ital, napůl Polák, ten tyto materiály sehnal a pomáhal mi je i překládat,“ uvedl tajuplně režisér nové inscenace Vilém Dubnička. Na tiskové konferenci, den po premiéře, zhodnotil průběh večera: „Premiéra proběhla díky neskutečné odvaze herců i diváků. Diváci nám dali najevo, že s námi tu katarzi chtějí prožít.“

Faktem je, že nepohodlí deště dodalo politickému ději další rozměr. Docházelo také k nečekaným spojením slova s bouřkovým živlem. Blesky nad pavilonem-kostelem během monologu Kněze (Kryštof Rímský), vodou nasáklý koberec pódia při deklamovaném výstupu starostovy excentrické ženy Vuolericce (Renata Visnerová Prokopová), hřmění v různých místech textu, hbitě herci zakomponované pokřižováním se…

  • V nouzi poznáš přítele
    V nouzi poznáš přítele zdroj: Divadelní léto
  • V nouzi poznáš přítele
    V nouzi poznáš přítele zdroj: Divadelní léto

Daň z víry, daň z daně, dotace z Benátek, prošustrované hamižným starostou Fonte. Živé aktéry občas doplní maňásci či marionety, čímž je podtržena lidovost děje. Hraje se v pavilonu, na ploše před ním, na malé scéně u budovy, na schodech a v patře lešení. Reprodukovanou chrámovou hudbu střídá živá trubka, škoda, že jen v jednom místě. Z výtvarného stylu kusu vybočují dvě bílá plastová křesílka, jejichž stohovatelnosti (a tím větší pevnosti sedáku) je ovšem vtipně využito při návštěvě zavalitého benátského dóžete.

„Stavět se mocným se nevyplácí,“ komentuje sličná hostinská Birradina (Štěpánka Křesťanová), ale vyřčené pravdy se nebojí („Když mlčí dobro, dává hlas peklu.“), dokáže žensky ovlivnit i místního kněze. Femme fatale Beatrice (Jana Zenáhlíková) je zpěvným leitmotivem kompozice s důležitými poselstvími. Její muzikálově laděné vstupy svádějí k myšlence celkové hudební koncepce živého zpívání, které by se v průběhu jevištního dění asi dobře uplatnilo. Pár písní, i když se silným obsahem, působí trochu izolovaně.

V nouzi poznáš přítele
V nouzi poznáš přítele
Více fotek
  • V nouzi poznáš přítele zdroj: Divadelní léto http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3743/374204.jpg
  • V nouzi poznáš přítele zdroj: Divadelní léto http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3743/374210.jpg
  • V nouzi poznáš přítele zdroj: Divadelní léto http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3743/374207.jpg
  • V nouzi poznáš přítele zdroj: Divadelní léto http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3743/374205.jpg

Kromě zpěvu Beatrice představení oživuje efektně kostýmovaný komický výstup herce Pigrolina (Antonín Procházka ml.) a muzikanta Cappella (Zdeněk Rohlíček) v dámských převlecích. Zvláště Antonín Procházka ml. drží energii inscenace pohromadě liják neliják. Zaujalo mě též využití architektury dřevěného pavilonu ve scéně u zpovědi a vržený stín Beatrice- anděla na stěně Měštanské besedy. Nezmínila jsem ještě jednu postavu - Vandráka (Radek Štědronský Shejbal), která se zjeví až v konci děje a dočká se významné proměny, inu figura ex machina.

Hospoda, kostel, projevy starosty… „Mamon je zlatý,“ zpívá Beatrice na slavnosti v nově pojatém programu chrámu Páně. „Ten, kdo nekrade, zůstává pod hradem.“ Pojmy rezonují s kauzami, co známe. Nakonec se dočkáme jiného starosty, nezatíženého zkorumpovanou minulostí, ve finále náš pramen ožije životadárnou a Čechy oblíbenou tekutinou.

Vnitroblok Měšťanské besedy novinku hostí ještě 8.-14. a 16.-19. července, vždy od 20:30.

Festival Divadelní léto pod plzeňským nebem rozšířil svou nabídku hracích míst i programů. Kromě zmíněné novinky uvádí loňskou inscenaci s Viktorem Limrem, Janou Bernáškovou, Kristýnou Leichtovou nebo Radkem Valentou Marná lásky snaha od Williama Shakespeara, na dvoře Hotelu Courtyard by Marriott Plzeň, v termínech 24., 25. a 27.-30. července ve 20:30. Ve foyer Měšťanské besedy je až do 19. července denně volně přístupná retrospektivní výstava fotografií z předchozích festivalových ročníků. V rámci odpoledního programu do Plzně přijíždí zahraniční projekt OK OK, jehož autoři Ant Hampton a Gert-Jan Stam vytvořili hravé představení, aktivující diváky. OK OK proběhne v Měšťanské besedě v Divadélku JoNáš 7.-19. července od 18:30. Odpolední OFF program zahrnuje také pohádky pro děti, studentská představení, taneční, hudební, divadelní a výtvarné workshopy, ukázky stepu, šermu, žonglování. Více na stránkách festivalu.