Quido Mánes: Starožitník

Přestože obraz Starožitník od malíře Quida Mánesa nepatří mezi ikony českého umění 19. století, rozhodně představuje to, co tehdejší publikum zbožňovalo. Žánrová malba, na kterou se člen slavné rodiny Mánesů specializoval, musí obsahovat vtip a poezii, zrcadlit každodenní scénu, do které se můžeme vcítit, se kterou se můžeme identifikovat a kterou můžeme dlouho číst, zkrátka vyprávět jednoduchý příběh, který se může stát i vám. V krámku Mánesova Starožitníka jsou celé evropské dějiny umění. V čem se onen vtip skrývá, napoví kurátorka Monika Sybolová.

Monika Sybolová je od roku 1993 externí lektorkou Sbírky umění 19. století Národní galerie v Praze a od roku 2000 kurátorkou pro edukační činnost. Realizovala doprovodné programy k velkým výstavám NG jako Mistr Theodorik, Gotika v západních Čechách a Julius Mařák a jeho žáci. Při dalších výstavách, jako byly Václav Brožík, František Ženíšek, Emil Filla, Mikoláš Aleš, Otakar Lebeda, Piepenhagenové a Joža Uprka, vytvářela v týmu celý doprovodný program včetně interaktivních prostor a pracovních listů. Připravuje vzdělávací programy pro střední školy ve stálých expozicích NG. Specializuje se na dospělé návštěvníky a organizuje Letní týdenní krajinářské dílny pro studenty a dospělé a Jednodenní plenéry.

Quido Mánes (1828 – 1880) byl český malíř, syn Antonína Mánesa a bratr Josefa Mánesa a Amálie Mánesové. Již od svých deseti let studoval na pražské Akademii. Maloval nejdříve historické a bitevní scény, později také studoval lidové typy pro galerii slovanských krojů. Jeho hlavním oborem se však stala naturalistická malba žánrových scén s postavami z městského i vesnického života, hodně se zajímal o svět dětí a starších podivínů, se kterými se mohl identifikovat. Kromě jiného ilustroval například Babičku Boženy Němcové.


Seriál Národní galerie nikdy nezavírá pokračuje opět v neděli 22. července. Společně s kurátorkou Kateřinou Kuthanovou Bednářovou se podíváme na dílo Amálie Mánesové. Všechny předešlé díly naleznete zde.