Tři knižní tipy Ladislava Nagye

Dvakrát do americké literatury a jednou do českého undergroundu zabrousil knižními tipy překladatel a publicista Ladislav Nagy. Ve společnosti Chucka Palahniuka a Cormaca McCarthyho se tak ocitl výtvarník Viktor Karlík.

Chuck PALAHNIUK / Prokletí
(Odeon, překlad Richard Podaný, 249 Kč)

Anotace: Dvanáctý román amerického autora (Program pro přeživší, Klub rváčů), který se proslavil především svým nesmlouvavým a satirickým pohledem na svět. Hlavní hrdinkou je dvanáctiletá Madison, která po smrti skončila v pekle. Tam ale vzhledem k přísným pravidlům skončí pravděpodobně každý. Ladislav Nagy o knize: Poslední román Chucka Palahniuka lze chápat do jisté míry jako shrnutí celé jeho tvorby. Jeho kulturní postavení sílilo tím víc, čím víc měli čtenáři pocit, že jeho knihy jsou poměrně stejné. Prokletí je ale trochu jiné, i když hlavní protagonistka propadla peklu, což lze s nadsázkou říct o všech Palahniukových postavách. Své dosavadní knihy ovšem zasazoval do poměrně reálného života, tentokrát vstoupil jinam - pokouší se o metafyzickou fikci. Prokletí je kniha zajímavá nejen vzhledem k Palahniukovým předchozím dílům, ale i tím, jakým způsobem se vztahuje k celé historii západní literatury od Danta a Miltona a jejich zobrazení pekelných muk.

Cormac McCARTHY / Strážce sadu
(Argo, překlad Jiří Hrubý, 288 Kč)

Anotace: Prvotina jednoho z nejzásadnějších autorů nejen americké literatury se odehrává na americkém Jihu, kde McCarthy vyrostl. Do státu Tennessee přichází civilizace a pokrok a střetává se tu se starým světem, který ale nechce uhnout ani se podřídit. Baladický bildungsromán o pokoře, vzdoru, pomíjivosti a krásné snaze učinit své bytí skutečnějším.
Ladislav Nagy o knize: Strážce sadů je vůbec McCarthyho první román, napsal ho v první polovině 60. let. Nepředstavuje přesto McCarthyho jako debutanta, ale jako už hotového autora. Později svou poetiku měnil, upravoval, ale přesto nejde o žádnou juvenilii. Román údajně vychází z reálných událostí, je o střetu dvou světů - starého, který se formoval někdy po občanské válce v polovině 19. století, a nového. Je zřejmé, že McCarthy straní světu starému.

PODZEMNÍ PRÁCE (ZPĚTNÝ DENÍK)
(Revolver Revue, 899 Kč)

Anotace: Monografie Viktora Karlíka, výrazného výtvarníka druhé generace českého undergroundu, ukazuje jeho díla převážně z osmdesátých let v kontextu undergroundového života a kultury. Vychází u příležitosti stejnojmenné výstavy, která se koná v Západočeské galerii v Plzni do 19. srpna. Ladislav Nagy o knize: Souhrn díla předního a neprávem opomíjeného výtvarného umělce mě zaujal ze dvou důvodů. Prvním je kvalita samotných výtvarných děl, které jsou v knize obsaženy. Druhý důvod je trochu kulturně-historický: Viktor Karlík byl poměrně výraznou osobností pozdního undergroundu 70., 80. let. Kniha sestává jednak z reprodukcí jeho děl, jednak z textů, najdeme zde rozhovor s Ivanem Martinem Jirousem, texty Petra Placáka, Martina Machovce aj. Pokud si chce člověk přiblížit, jak vypadal umělecký underground konce bývalého režimu, tak Podzemní práce je jedna z nejlepších knih, po jaké může sáhnout. Vidíme díky ní také, do jaké míry byl underground nositelem svobody. V tom je kniha dnes zajímavým mementem pro všechny, kteří přemýšlí o tom, co to znamená svobodně tvořit, vymykat se konvencím.