Bezstarostní jezdci na americké nové vlně

Uherské Hradiště - Jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood, téma knihy amerického novináře Petra Biskinda. Bezstarostní jezdci, zuřící býci líčí osudy předních amerických herců a režisérů, kteří v 60. a 70. letech zásadně změnili filmový průmysl. V originále kniha vyšla na konci 90. letech, nyní je k dostání i v českém překladu.

Psal se konec 60. let a uprostřed bouře květin a vůně marihuany si i nepružný a konzervativní Hollywood uvědomil, že doba se změnila a publikum už nezajímají jeho dokonalé prefabrikáty. O slovo se přihlásili mladí režiséři - přezdívaní filmoví spratci, vedení touhou prosadit vlastní hlas a vlastní vizi, a razantně smetli systém, který se v Hollywoodu formoval už od 20. let 20. století.

Díky filmům jako Bonnie a Clyde, Absolvent, Bezstarostná jízda či MASH převzali moc nad americkým filmem režiséři a zahájili tak desetiletí „americké nové vlny“. Tvůrci jako Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Hal Ashby, Steven Spielberg, George Lucas se dostali na výsluní a natočili své mnohdy nejlepší filmy.

„Ač je to absurdní, začínali v autorském filmu a shodou historických okolností se nakonec právě oni stali hrobaři nového Hollywoodu, když vytvořili blockbustery,“ uvedla ke konci éry filmová publicistka Iva Hejlíčková, která je spolu s Michaelem Málkem autorkou českého překladu, který byl slavnostně pokřtěn na 38. Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Jedním z prvních blockbusterů byly Spielbergovy Čelisti. Vydělaly přes 100 milionů dolarů, zároveň stály u konce nové filmové vlny, která se už od té doby nezvedla. Hollywoodský průmysl se vrátil ke komerci. „Zase něco vyvine, zas budou šedesátá léta a další generace z nich budou ží dalších padesát nebo sto let,“ odhaduje ale filmový historik Vladimír Hendrich.

Do té doby se filmoví fanoušci musí vracet ke starým dobrým filmům nebo si o jejich tvůrcích a protagonistech alespoň číst.  

Bezstarostní jezdci, zuřící býci. Vydala Mladá fronta. 399 Kč.