Zvukové knihy znovu dobývají uši čtenářů

Praha - Po elektronických čtečkách přichází na knižní trh další trend - audioknihy. Nejde sice o vyloženou novinku, ale stejně jako trh s hudbou i ten s knihami teď nově dobývá formát mp3. K jeho oblibě přispívají i chytré telefony, tzv. smartphony. Díky nim mohou lidé „číst“ své oblíbené autory kdykoli a kdekoli.

Místo stovek stránek papíru hodiny zvukového záznamu v kapesním vydání. Stačí se registrovat na specializovaných internetových stránkách a audioknihy pak lze nakupovat jedním kliknutím v telefonu odkudkoliv. Server Audioteka jen za deset měsíců na trhu takto získal 22 tisíc zákazníků. Stojí za tím obliba chytrých mobilů. „Jsou to hlavně mladší lidé 20 až 40 let, kteří nemají čas číst klasicky tištěné knihy. Audioknihy mají tu výhodu, že je můžete poslouchat během jakýchkoliv jiných činností,“ konstatuje jednatel Audioteky Břetislav Hanzel.

A jaké tituly se nejvíce prodávají? „Jde se na tutovky, světová beletrie. V loňském roce byl nejúspěšnější Egypťan Sinuhet,“ říká ředitelka vydavatelství Radioservis Kateřina Konopásková. Letošním číslům zase dominuje, stejně jako na tištěném knižním trhu, zvuková podoba životopisu zakladatele počítačového gigantu Apple Steva Jobse. Témeř 700 stran papíru a dobrého půl kila váhy vyměnili čtenáři-posluchači za megabyty uložené v mp3 formátu. Knihu namluvil oblíbený český herec a dabér Martin Stránský a poslechnout ji celou trvá téměř 26 a půl hodiny.

Zvukové knihy si získávají stále větší oblibu i ve světě. Pro srovnání ve Spojených Státech už je podíl audioknih na trhu celých 5 %. Podle vydavatelů mají velkou budoucnost i vzdělávací programy pro studenty. Knihy do uší ale zdaleka nejsou novinkou poslední doby. Tradici u nás měly už před revolucí. Jen místo mp3 formátu nebo CD jsme tehdy poslouchali gramofonové desky a později magnetofonové kazety.