Malick má nový film. Vystřihl z něj půlku herců

Benátky – To The Wonder, ve volném překladu Na horu, je nový snímek snad nejtajemnějšího amerického režiséra Terrence Malicka, který se představil na Benátském filmovém festivalu. Po šesti letech odmlky je to již jeho druhý snímek v krátké době.

Strom života a Na horu fungují coby výbuchy tvůrčího přetlaku, kterým musí filmař po zmíněné pracovní odmlce trpět. Jde o jakési průzory do lidské existence od autora, který je pro Ameriku téměř neviditelný. Rozhovory poskytuje velice zřídka a své soukromí si bedlivě chrání, proto se o něm skoro nic neví. Vedou se např. i spory o místě jeho narození. 

V poslední době proto vzbudil senzaci náhodně natočený záběr Malickovy tváře. Mýtus o něm tak vzniká beze slov, pouze v obrazech – jako v jeho filmech. 

„Nečte recenze, nedává rozhovory, je ponořený jen do své práce, červený koberec ho nezajímá. Nikdy jsem neviděla, aby někdo pracoval tak jako Terry - prostě tvoří a nic víc,“ přemítá filmová producentka Sarah Greenová. 

Režisér přenáší na plátno hudební symfonie nebo prostou každodennost takovým stylem, že mění její tvar i význam. Diváky tak vytrhává z reality tím, že ji nechá prozářit světlem vyššího smyslu, který v ní je, ale na první pohled se kolikrát jeví nezachytitelný. Světlo samotné rehabilituje jako skutečné médium filmu. 

„Terry při natáčení vstává brzy ráno - mění scénář podle toho, co zrovna vidí. Ke každé scéně nám dal tři, čtyři stránky a snažili jsme se z toho něco vytvořit, někam to posunout,“ vzpomíná hollywoodská star Brad Pitt. 

Terry Malick uvádí nový snímek (zdroj: ČT24)

Natáčení To The Wonder probíhalo dle slov herečky Olgy Kurylenko evidentně obdobným nevázaným stylem. „U mojí postavy je jasné jen jedno - její láska potrvá až do konce života. To bylo jasně dané ve scénáři, zbytek vznikal na place.“ 

Nedělní premiéra příběhu o lásce vzbudila u kritiků rozporuplné reakce. Dle jejich recenzí se Malick s každým počinem víc a víc vzdaluje divákům a tvoří spíš pro sebe. V kuloárech také koluje historka, kdy režisér ze snímku vystřihl polovinu herců, protože už se jejich scény zkrátka nevešly do finálního střihu. Aktéři Rachel Weiszová,  Michael Sheen, Barry Pepper či Amanda Peet se tak v To The Wonder neobjeví. Pracovat s takovým podivínem jako Malick by si však prý rád vyzkoušel každý ambiciózní umělec nehledě na honorář.