Grafické bienále se snadno vejde do kufru

Brno – Pětadvacáté grafické bienále je v plném proudu. Putovní výstava Bienále v kufru nabídne např. díla Andyho Warhola a poskytne návštěvníkům průřez světovým vizuálním uměním za posledních pět desetiletí. První zastávkou bude galerie Českého centra v Praze.  

Působí to téměř až směšně, že první výstavní kousky na premiérové brněnské bienále z roku 1964 v podstatě zastupovaly akorát plakáty. Dnes se z akce stala událost s velkým U a do svých expozic zahrnula celý systém grafických prvků, do něhož zasahují především nová média – tedy internetové stránky a aplikace. 

„Grafický design je vlastně ztvárnění slova a obrazu v nějaké výrazné vizuální poselství, informaci, která má doputovat k divákovi,“ domnívá se kurátorka Bienále v kufru Marta Sylvestrová. 

Měli by zpozornět hlavně ti, jimž předchozí ročníky bienále v moravské metropoli z jakýchkoliv důvodů unikaly. Putovní „kufrová“ exhibice totiž příchozím shrne vše podstatné, co se za ta léta v rámci tohoto projektu vytvořilo. Půjde zkrátka o menší rekapitulaci a ucelený soubor nejlepšího z nejlepších.   

Exponáty organizátoři zároveň vybírali i podle toho, aby se s nimi dalo pohybovat a bezpečně je stěhovat z místa na místo. Na konci září, do kdy se Warhol a spol. v Českém centru zdrží, se vše naskládá do přepravních beden a pošle na cestu napříč třemi kontinenty - do jednadvaceti metropolí.