Šéfa baletu už tanečky ministerstva nebaví

Praha – Do Národního divadla přišel před deseti lety. Petru Zuskovi se podařilo pozvednout úroveň i vnímání baletu veřejností, takže mezi činohrou a operou už není jen do počtu. Po dekádě svého působení se bouří proti celé kauze o odvolání ředitele Ondřeje Černého a jednání ministerstva kultury považuje za nekompetentní. Po více jak dvaceti letech tak v předním pražském divadle opět padá slovo „stávka“…

Činoherní soubor ND se od pondělka nachází v tzv. stávkové pohotovosti. Nakonec se k nim přidali i baletní tanečníci, což už tvoří dvě třetiny sboru, které jsou připraveny zareagovat. Petr Zuska však několikrát zvýraznil, že k opravdové radikální stávce se umělci uchýlit nechtějí. Jednak nemají v plánu diváky ochudit o představení a jednak pochopitelně nechtějí přijít o výnosy s nimi spojené. 

Pokud však ministerstvo kultury (MK) nehodlá stáhnout ekonomického náměstka Sankota z dočasného vedení Národního divadla (ND), nic jiného než stávka nezbyde. Herci, pěvci i tanečníci pustili do oběhu podpisovou Petici Národ sobě, v níž ministerstvu nastiňují požadavky, o nichž chtějí jednat. „Doufám, že ze strany ministerstva kultury budou učiněny nějaké kroky a pan Sankot v dočasném vedení divadla nebude moci pokračovat,“ přeje si Zuska. 

Situace ale prý není vyhrocená jen v posledních dnech. Zuska vzpomíná na celý uplynulý půlrok, kdy se MK od kulturní instituce odvrátilo v průběhu započaté transformace spojení Státní opery a Národního divadla. Podmínky této změny byly předem jasně určeny, jenže se v momentě, kdy transformace naplno běžela, vyměnilo na ministerstvu vedení. To se začalo chovat vágně a téměř nekomunikovalo. 

Jako příklad uvádí Zuska odmítnutí financování na rozšíření baletního souboru, který v dnešní době čítá kolem osmdesáti členů. „Já ty peníze nemám dodneška, ale soubor má za sebou už pár představení a za měsíc má premiéru,“ podotýká umělecký šéf. Komunikaci s Martinem Sankotem definuje přímo jako zoufalou. „Z nepochopitelných důvodů začal ND dusit,“ tvrdí baletní mistr. 

Zaměřil se na kontrolu všech smluv, v mnoha případech šlo údajně i o banální částky. Přednášel divadlu o nákladech a výnosech, jako kdyby podle Zuskových slov „objevil Ameriku“ – a jako kdyby snad ND nějaký čas už nefungovalo samo. Veškerá aktivita ministerských úředníků značně zpomalovala proces transformace, což posléze Alena Hanáková uvedla jako jedno z Černého mnoha pochybení. 

Petr Zuska, choreograf a tanečník
Zdroj: ČT24

Za špičku ledovce považuje včerejší moment, kdy ministryně Hanáková připustila možnost zrušení spojení Státní opery a ND. „Pokud se tak stane zítra, za týden, nebo za půl roku, tak se totálně zhroutí hrací plán,“ prohlašuje choreograf. Ten totiž počítá s využitím nově rozšířených prostorů na další dva roky dopředu. Toto stanovisko Zusku jedině utvrzuje v „nekompetentnosti“ ministerstva kultury.  

Umělecký šéf baletu sice netuší, co stojí za skutečným odvoláním Ondřeje Černého, ale ekonomickému náměstkovi Sankotovi nevěří. „Pochybuji, že jeho motivací jsou potřeby Národního divadla,“ vysvětlil.