Ecce Theodor Pištěk

Praha - Národní galerie (NG) připravila velkou retrospektivní výstavu díla malíře Theodora Pištěka. Ve Veletržním paláci v Praze budou vedle obrazů a kreseb vystaveny i čtyři velké prostorové instalace, vytvořené Pištěkem přímo pro daný prostor. Výstava s názvem Ecce Homo je pro veřejnost otevřena od 26. září a potrvá do 6. ledna příštího roku.

Celou svou tvorbou i životem se Pištěk vymyká téměř vším, čím by měl malíř podle zdejších měřítek být. Jeho postavení na české umělecké scéně je stále tak trochu zvláštní, připomíná Národní galerie.

Expozice, kterou připravili kurátotoři Helena Musilová a Martin Dostál, představuje všechny důležité etapy Pištěkova díla. Vedle legendárních fotorealistických obrazů budou vystaveny i abstrahující objekty z 60. let, různě řezané a deformované části motorů a chladičů nebo kresby z cyklu Kde budu žít příště. Zastřešujícím tématem výstavy je člověk a civilizace a také představení Pištěka jako autora zkoumajícího možnosti různého zpracování prostoru - vedle fotorealistických prací až po trojrozměrné instalace. „Pištěk je jediný autor v Československu, který principy foto či hyperrealismu ve své tvorbě důsledně analyzoval,“ dodala Kolerusová.

Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo
Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo
Více fotek
  • Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3985/398459.jpg
  • Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3985/398457.jpg
  • Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3985/398460.jpg
  • Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3985/398453.jpg

Theodor Pištěk se narodil 25. října 1932 v Praze, na výtvarnou scénu vstoupil koncem 50. let po ukončení studií na Akademii výtvarných umění. Působil také jako filmový výtvarník. S režisérem Františkem Vláčilem spolupracoval na filmech Údolí včel či Marketa Lazarová. Později získal filmového Oscara za vytvoření kostýmů k filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Vedle toho byl Pištěk také československým reprezentantem v automobilových závodech. „Automobil, to je symbol doby, převzal na sebe úlohu koně. Celými dějinami umění prochází kůň jako součást tvorby. Tuto roli tedy nyní hraje automobil, který považuji za jeden z nejkrásnějších artefaktů moderní techniky,“ prohlásil umělec v rozhovoru pro ČT24. 

Video Rozhovor s Theodorem Pištěkem
video

Rozhovor s Theodorem Pištěkem

„Celý život je pro mne nejdůležitější malba. To ostatní je součást mého života, za co se nehanbím, a dokonce jsem šťasten, že jsem se dopracoval nějakých výsledků, ale hlavní náplní je stále pro mne volná tvorba,“ upozornil dále Pištěk. 

Výstavu doprovází katalog s texty Stanislava Kolíbala, Martina Dostála a rozhovor Heleny Musilové s Pištěkem. NG připravuje i doprovodný program od jednorázových akcí spojených s fotorealistickou malbou, světem automobilů a filmu až po vzdělávací programy pro školy. 

  • Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo
    Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo zdroj: ČT24
  • Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo
    Theodor Pištěk / z výstavy Ecce Homo zdroj: ČT24

Expozice je součástí dlouhodobého projektu Sbírky moderního a současného umění, který představuje autory narozené ve 30. letech minulého století. Do budoucna bude uvedena retrospektiva například Huga Demartiniho nebo Jana Kotíka.